Інформаційні матеріали прес-конференції „Проблеми формування бюджетів міст і селищ-райцентрів Закарпаття”

„Проблеми формування бюджетів міст і селищ-райцентрів Закарпаття” Закарпатське регіональне відділення Асоціації міст України та громад (виконавчий директор ЗРВ АМУ, депутат Ужгородської міської ради Олег Лукша, Рахівський міський голова Ярослав Думин)

 

1. Загальна інформація
Прес-конференція проводиться з метою інформування територіальних громад, органів місцевого самоврядування та громадськості краю щодо надзвичайно гострих проблемних питань, які виникли при формуванні і прийнятті бюджетів міст і селищ-райцентрів Закарпаття на 2008 рік. Зокрема, це стосується п’яти міст обласного значення – Ужгорода, Мукачева, Хуста, Берегова і Чопа та міст районного значення – Рахова, Тячева, Виноградова, Іршави, Сваляви, Перечина і селищ-райцентрів – Міжгір’я, Волівця і Великого Березного. В містах і селищах-райцентрах проживає нині більше 40% населення Закарпаття та зосереджено близько 80% промислово-економічного потенціалу краю, який є головним чинником наповнення бюджетів усіх рівнів – місцевого, районного, обласного і державного. Усі міста і селища – райцентри Закарпаття в особі міських і селищних рад є дійсними членами Всеукраїнського добровільного об’єднання органів місцевого самоврядування – Асоціації міст України та громад (АМУ).
АМУ виповнилось уже 15 років, нині до неї входять 538 міських і селищних рад, які представляють інтереси практично всього міського населення України. АМУ на сьогодні є одним з найбільших об’єднань органів місцевого самоврядування у Європі. Діяльність АМУ зосереджена на захисті конституційних і законодавчих засад та інтересів територіальних громад та їх представницьких органів – міських і селищних рад, у т.ч. в питаннях забезпечення і вдосконалення правової основи, зміцнення фінансової спроможності та дієздатності громад, розвитку сфери надання якісних громадських послуг, розбудови житлово-комунальної і технічної інфраструктури міст, запровадження системного управління і планування.
АМУ на сьогодні є фактично єдиною всеукраїнською та регіонально-структурованою організацією в державі, яка послідовно, принципово і фахово відстоює інтереси конституційно незалежної гілки народовладдя в Україні – самоврядування міст, селищ і сіл.



2. Передісторія виникнення і загострення проблем
Як відомо, 28 грудня 2008 р. ВР України був прийнятий ЗУ „Про Державний бюджет України на 2008 рік”. Цим самим, як і в минулі роки, був даний старт ланцюговому процесу формування і прийняття бюджетів на рівнях область – район (міста обласного значення) – міста районного значення, селища і села. Уже 12 січня 2008 р. обласною радою прийнятий бюджет області, в подальшому проходили сесії районних і міських рад. В газетних інтерв’ю відносно бюджетів за цифрами суцільного „зростання” і оцінок „збалансованості” обласними урядовцями жодних проблем не вбачається.
Між тим, уже 29 грудня 2007 року АМУ розіслано в усі міста і регіони терміновий лист з попереднім аналізом наслідків прийняття Держбюджету – 2008. Зокрема, в листі відмічається:
2.1. У прийнятому 28.12.2007 р. Держбюджеті – 2008 не враховано практично жодної пропозиції і вимоги АМУ, які ставились до проекту Держбюджету, підготовленого ще урядом Януковича. В результаті ситуація з фінансовим забезпеченням самоврядних і делегованих повноважень місцевих рад на 2008 рік не тільки не поліпшилась, а навпаки – значно погіршилась у порівнянні з 2007 роком.
Міські і селищні ради та їх об’єднання АМУ розуміють, що новий Уряд України практично не мав змоги врахувати пропозиції і вимоги АМУ, адже поверхове доопрацювання і прийняття Держбюджету– 2008 відбувались в екстраординарних умовах.
Разом з тим АМУ змушене було ще раз відмітити кричущі і критичні для місцевого самоврядування проблеми.
2.2. Зокрема, у прийнятому Держбюджеті – 2008 збережено негативну тенденцію обмеження фінансової спроможності місцевого самоврядування. Недофінансування делегованих державою (!) повноважень у сферах освіти, охорони здоров’я і соціального захисту становить близько 9 млрд. грн. Як з таким дефіцитом фінансувати школи, лікарні, установи соціального захисту в містах?
2.3. Обсяги вилучень з місцевих бюджетів зростають на 36 % - з 4,1 до 5,6 млрд. грн. Чим викликаний подібний ріст вилучення?
2.4. Обсяги бюджетів розвитку міст (спрямовуються зазвичай на реконструкцію і будівництво комунальної інфраструктури) знижуються з 4,4 млрд. грн. до 3,1 млрд. грн. Загалом, це складає всього лише 2,71 % обсягу місцевих бюджетів. Відповідно і далі ще більше деградуватиме комунальна інфраструктура та основні фонди. Для порівняння, за вимогами ЄС частка бюджетів розвитку міст має становити не менше 10%, інакше деградація неминуча.
2.5. У рахунок виплат по заощадженнях Ощадного банку СРСР громадянам пропонується не здійснювати поточних виплат за комунальні послуги на загальну суму 10 млрд. грн. При цьому на погашення заборгованості за комунальні послуги за попередні роки в бюджеті передбачено субвенції в сумі 2 млрд. грн. Якщо ніяких додаткових заходів не передбачити, то неважко спрогнозувати фінансовий колапс комунальних господарств міст, оскільки ресурс на компенсацію несплат громадянами наразі не визначений.
2.6. Рішення про приватизацію земельних ділянок в межах міст і селищ запропоновано приймати не тільки місцевими радами, але і державними органами приватизації та органами Держкомзему України. Оскільки розмежування земель не проведене, а Держкомзем офіційно ліквідовано, такі пропозиції можуть привести до повного хаосу в управлінні землею.
2.7. Головними розпорядниками коштів по всіх субвенціях передбачені центральні міністерства, а не лише Мінфін України (як було раніше). Отже, є реальна небезпека повторення і розмноження тих негативних явищ, які відбувалися із субвенціями на житлово-комунальне господарство, головним розпорядником яких було Міністерство з питань житлово-комунального господарства України. Тоді кошти субвенцій (і то обмежено) перераховувались до міських бюджетів лише у 4-му кварталі. Отже, знову є небезпека закопування коштів субвенцій у мерзлу землю.
2.8. Буде продовжено порядок надання субвенцій місцевим радам, при якому деталізований перелік об’єктів житлово-комунальних господарств міст, на які спрямовуються субвенції, затверджується Кабінетом Міністрів. Це яскравий приклад надцентралізації, коли Уряд „краще знає”, на які будинки і об’єкти слід витрачати гроші, а для будь-якого коригування потрібна нова постанова Кабміну.
При цьому є небезпека того, що знову доля ряду субвенцій буде залежати від надходження коштів до Спецфонду Держбюджету – 2008, що призведе до невиконання багатьох місцевих проектів розвитку міст.
2.9. Поки-що немає жодних обнадійливих підстав стверджувати, що у 2008 році припиняться ретельно замасковані, масштабні і підступні корупційні схеми тендерних закупівель за кошти держави і місцевого самоврядування, при яких організатори схем „отримують” до 10% вартості закупівель, тобто багатомільйонні тіньові доходи. Адже т. зв. „вдосконалення” тендерного законодавства скрито ініціює сама Тендерна Палата України – інституція у статусі громадської організації, що непідвладна корупційному законодавству.

3. Хронологія подій і важливих рішень бюджетного процесу для місцевого самоврядування і АМУ за останні півроку.
3.1. 23 травня 2007 р. Правління АМУ, засідання якого відбулося у м. Миколаєві, прийняло рішення:
• Про позицію Асоціації міст України та громад з питань реформування бюджетної системи в частині місцевих бюджетів та між бюджетних відносин.
• Про проект Декларації Верховної Ради України про засади державної політики України щодо розвитку місцевого самоврядування.
3.2. 10 жовтня 2007 р. Правління АМУ, засідання якого відбулося у м. Києві, прийняло рішення:
• Про позицію Асоціації міст України та громад щодо врахування інтересів місцевого самоврядування у проекті Державного бюджету України на 2008 рік.
• Про підготовку пропозицій до проекту Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”.
3.3. 30 листопада 2007 р. ІІІ-ій Український Муніципальний Форум (Пуща-Озерна, Київська область).
Підведені підсумки законодавчих ініціатив АМУ, за якими експертами АМУ повністю підготовлені 14 проектів Законів України та внесені ґрунтовні пропозиції до 21 проекту Законів України щодо вдосконалення правових засад місцевого самоврядування.
3.4. 1 грудня 2007 р. Загальні збори АМУ (Пуща-Озерна, Київська область).
Зборами АМУ була прийнята низка рішень і звернень до Президента України, народних депутатів України та майбутнього Уряду України з проблем Бюджету – 2008, міжбюджетних відносин та реформ місцевого самоврядування.
3.5. 5 рудня 2007 р. Відбулась робоча зустріч представників АМУ і міських голів ряду міст України з Президентом України Ющенком В.А. щодо бюджетних проблем міст.
3.6. 10-14 грудня 2007 р. Депутати Ужгородської міської ради та міський голова першими серед міських рад України розробляють і підписують „Звернення до Президента України Ющенка В.А. та Голови Верховної ради України Яценюка А.П. з приводу загрози вихолощення основ конституційного інституту народовладдя – місцевого самоврядування та на противагу цьому – невідкладного започаткування курсу на децентралізацію влади і системні реформи в Україні”. Звернення поширюється серед більшості міст України та знаходить підтримку депутатів цих міст і загалом.
3.7. 28 грудня 2007 р. Верховна Рада України приймає спішно доопрацьований проект Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік ”. За таких екстраординарних умов неминучі прорахунки і помилки. Пропозиції і зауваження АМУ до уваги не беруться при доопрацюванні проекту Бюджету – 2008.
3.8. 29 грудня 2007 р. АМУ розсилає листи до своїх регіональних відділень та міських рад з аналізом і попереднім прогнозом щодо наслідків для місцевого самоврядування прийняття Верховною Радою України Бюджету -2008.
• В цей же день сесія Ужгородської міської ради розглядає лист АМУ, аналізує його та приймає рішення про підтримку позиції АМУ і затвердження свого Звернення до керівництва країни, підписаного депутатами 10-14 грудня 2007р.
• Постановою КМУ від 29 грудня 2007 р. №1414 „Про внесення змін до Формули розподілу обсягу між бюджетних трансфертів (дотацій вирівнювання та коштів, що передаються до відповідного місцевого бюджету)...” раптово змінюються звичні розрахунки бюджетів міст районного значення, що суттєво вплинуло на показники бюджетів міст районного значення. Зокрема, для більшості міст районного значення різко і абсолютно нереально зросли показники дохідної частини бюджету та суттєво зросли обсяги вилучення коштів.
• Постановою КМУ від 9 січня 2008 р. №5 „Про внесення змін до пункту 5 Формули розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів (дотацій вирівнювання та коштів, що передаються до відповідного місцевого бюджету)” критичну ситуацію з розрахунками бюджетів міст районного значення намагаються виправити.
Для формування бюджетів міст районного значення наступає кульмінаційний момент: в результаті врахування згаданих Постанов КМУ для них вперше застосовується формула розрахунків, яка раніше використовувалась тільки для міст обласного значення, де завжди значно вищі темпи нарощування доходів. Заплановані доходи за оцінками фахівців є нереальними. Суттєво зросли і показники вилучення для більшості міст і селищ-райцентрів. При цьому часто ситуація з показниками бюджетів для міст районного значення, які приймались на сесіях райрад, змінювалась буквально за одну ніч. Ніхто не міг чітко і недвозначно пояснити для міських голів і депутатів міських і селищних рад, що насправді відбувається. Подібна ситуація зберігається і донині впродовж того, як розглядаються і приймаються бюджети міст районного значення.
3.9. 14 січня 2008 р. За ініціативою АМУ і м. Дніпропетровську відбувається робоча зустріч членів Правління АМУ з Прем’єр-Міністром України Тимошенко Ю.В. За підсумками зустрічі прийнято рішення про утворення 3-х робочих груп для вирішення всіх назрілих у місцевому самоврядуванні проблем:
• з питань підготовки змін до Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік”;
• з питань вдосконалення міжбюджетних відносин;
• з питань вдосконалення тендерного законодавства (позиція АМУ незмінна і принципова щодо ліквідації Тендерної Палати України).
Досягнуто також домовленості про окрему зустріч Прем’єр-міністра України Тимошенко Ю.В. з представниками Секції малих міст АМУ для ознайомлення з проблемами саме малих міст і селищ України, де проблеми бюджетів і розвитку найбільше впливають на рівень життя людей. Заступник голови цієї Секції – Свалявський міський голова Ревтій І.І. уже цього тижня виїздить до м. Києва для підготовки цієї робочої зустрічі.
3.10. 15 січня 2008 р. Заплановане раніше виїзне засідання Правління АМУ відбувається у м. Яремча, Івано-Франківської обл.Вибір цього міста для засідання не випадковий, адже саме тут вже багато років на практиці відпрацьована модель міста-району (при якій відсутні райради і РДА), а Яремчанський міський голова нещодавно став губернатором Івано-Франківщини.
В засіданні Правління АМУ Закарпаття представляли заступник голови Закарпатського РВ АМУ, Свалявський міський голова Ревтій І.І. та виконавчий директор ЗРВ АМУ Лукша О.В.
При обговоренні на Правлінні АМУ проблем бюджетного процесу в містах та результатів робочої зустрічі з Прем’єр-міністром України Тимошенко Ю.В. учасники засідання відмітили, що вперше за останні роки Прем’єр-міністр України оперативно, по-діловому і з щирим бажанням вникнути в суть питань намітила конкретні організаційні заходи співпраці з АМУ по розгляду і вирішенню багатьох наболілих проблем місцевого самоврядування.
Правління АМУ доручило Закарпатському РВ АМУ детально вивчити проблемні питання формування і прийняття бюджетів міст і селищ з метою узагальнення виникаючих проблем для інших малих і середніх міст України та використання цих узагальнень утвореною робочою групою АМУ з метою представлення на наступних зустрічах з Прем’єр-міністром України та профільними міністерствами Уряду.
Закарпатське РВ АМУ активно працює в ці дні задля якісного і повноцінного виконання цього відповідального завдання. Не дивлячись на драматичну ситуацію з показниками бюджетів міст, АМУ і Закарпатське РВ АМУ мають великі надії на те, що діалог між Урядом та органами місцевого самоврядування, що намітився за останній тиждень, допоможе нарешті піти шляхом встановлення збалансованих, прозорих та об’єктивних відносин між державою та органами місцевого самоврядування міст, селищ і сіл.
При такому рівноправному діалозі можливі як вдосконалення бюджетів міст уже у І-му кварталі 2008 р., так і зміцнення законодавчої та ресурсної основи місцевого самоврядування. Важливо, щоб цьому позитивному процесу не завадили ті сили, які намагаються вихолостити правову основу незалежного конституційного інституту народовладдя – місцевого самоврядування, пропонуючи проекти законів чи змін до законів, які підготовлені кулуарно і не обговорені ні з органами місцевого самоврядування та їх об’єднаннями, як це роблять у демократичних країнах, ні з громадськістю і територіальними громадами України та спрямовані лише на зміцнення позицій територіальних органів державної влади, саме існування яких з нинішніми функціями і повноваженнями гостро суперечить Європейській Хартії місцевого самоврядування, яку Україна ратифікувала ще у 1996 році.

Інформація підготовлена
Закарпатським РВ АМУ
та розміщена на сайтах
АМУ-діалог www.auc.org.ua,
www.uzhgorod.net.ua

 

22 січня 2008р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів