Ужгород – на другому місці в Україні за забрудненістю повітря

Приводом зібрати в прес-центрі "Закарпатської Правди" представників екологів та крайового ДАІ став сумний рекорд: за підсумками 2011-го вперше за багато років спостережень Ужгород вийшов на друге місце за забрудненістю повітря по всій Україні! І що особливо небезпечно – ключовим забрудником є канцерогенний формальдегід.

 

Як повідомив голова Закарпатської обласної організації Всеукраїнської екологічної ліги та екологічної комісії Громадської ради при ОДА Василь Лобко, помилки тут бути не може – він про всяк випадок навіть уточнював дані в центральній геофізичній лабораторії. Вимірювання традиційно проводяться за допомогою однакового обладнання – 4 рази на день – у 53 українських містах. В Ужгороді цим займається Лабораторія спостережень за забрудненням атмосферного повітря Закарпатського центру з гідрометеорології, і саме на базі її даних отримані підсумки 2011 року. А от показники з усіх міст зводять уже в Києві. "Протягом останніх 5 років ми ведемо окремо порівняння для Західної України, і тут Ужгород традиційно був серед лідерів по забрудненості атмосфери, але в загальнодержавних рейтингах він посідав місця, вищі 20-го. А тут вихопився на друге! Гірша ситуація тільки в Маріуполі, а відразу за нами йдуть Горлівка, Одеса, Рівне. Навіть промислові Запоріжжя, Макіївка, Донецьк стоять на кілька позицій краще. Рівень середньодобових гранично допустимих концентрацій (ГДК) шкідливих речовин у нас якось влітку перевищив норму в 11 разів, а в 5-9 разів – мало не рядове явище. І це, кажуть медики, вже серйозно загрожує здоров’ю людей", – наголошує Василь Юрійович. Причому на перше місце серед забрудників виходить формальдегід – речовина, здатна викликати ракові захворювання. А, як колись при обговоренні цього питання запевняли фахівці з обласного онкодиспансера, в Ужгороді на першому місці серед злоякісних новоутворень посідає якраз рак верхніх дихальних шляхів.
Говорячи про причини такого різкого й неприємного для ужгородців стрибка у рейтингу, Василь Лобко із посиланням на науковців УжНУ констатує: не обійшлося без впливу метеорологічного фактору. Бо ні стаціонарних, ні рухомих (себто автомобілів) джерел забруднення аж так не побільшало. А от жарке й сухе літо – 3 місяці, фактично, без дощу – далося взнаки. Тобто забруднювачі просто не вимивалися (Якби ж то в нас вулиці поливали, як слід, може, й погода не так позначалася б на стані повітря – Авт.). А основним постачальником формальдегіду в Ужгороді, згідно з дослідженнями професора Гомоная з УжНУ, є двигуни внутрішнього згоряння, які працюють на газу, особливо на метані.
Президент ГО "Екосфера" Оксана Станкевич додала: проблеми з чистотою повітря Ужгорода пов’язані з самим його географічним розташуванням – ми знаходимося в котловані, в якому повітряні маси переміщаються, але не видуваються. Всі викиди зависають над містом таким собі смогом. Понад 60% днів у році тут повний штиль, і з цим нічого не поробиш. "Сподіватися на те, що кількість транспорту зменшиться, теж не варто – всі хочуть жити комфортно. Отже, для покращення ситуації залишаються 2 шляхи: оптимізація транспортної схеми і озеленення. А з цим справи кепські. Колись місто-сад, нині Ужгород не добирає навіть до нормативів: замість необхідних 10 кв. м. парків і скверів на кожного мешканця у нас випадає близько 7-ми. Місто розбудовується за рахунок зелених насаджень, які упродовж останніх 20 років тихо зникають то тут, то там. Муніципальна влада навіть інвентаризацію зелених зон досі не провела, і, наприклад, практично забутий колись 15-гектарний парк 40-річчя Перемоги потроху забудовують. У підсумку, як бачимо, погіршується якість життя городян", – каже Оксана Станкевич.
Начальник відділу ДАІ Ужгородського МУ УМВС України Олексій Співак підтвердив: машин в Ужгороді й справді багато. На 120-тисячне місто зареєстровано понад 40 тисяч транспортних засобів, тобто фактично кожен третій ужгородець має "залізного коня". І кількість автомобілів, які працюють на газу, з початком кризи різко зросла. Відчутна різниця в ціні порівняно з бензином змусила перейти на нього близько 200 таксистів, стільки ж "маршрутників", та й великогабаритні приміські автобуси. А курсують вони Ужгородом протягом усього дня. Відтак і мережа газових заправок у нас густіша, ніж по Україні. Пан Олексій вважає, що відміна техоглядів теж могла позначитися на чистоті повітря: "Раніше на старих автомобілях під час ТО ми хоч могли змусити власників поміняти глушник, несправний каталізатор тощо. А зараз – впливу ніякого". Оптимізувати й якось переспрямувати міські потоки транспорту теж навряд чи вдасться – де Ужгород візьме колосальні кошти на будівництво нових вулиць? Єдиний реальний крок – це змінити схеми маршрутів великовагових і вантажних автомобілів. Але для цього мають бути відповідні рішення міської влади.

А керівництво Ужгорода воліє екологічних проблем не бачити – регулярне доведення тривожної інформації залишається без будь-якої реакції. Тож учасники прес-конференції запропонували: давайте кожен почнемо з себе. Не так важко час від часу пройтися на роботу пішки чи проїхатися громадським транспортом. "Або ж влаштуймо флеш-моб "День без автомобілів", – каже Олексій Співак.
Громадськість може підключитися до вирішення проблеми й іншим чином –надсилайте пропозиції стосовно того, як покращити ситуацію з чистотою повітря в Ужгороді, на е-mail: [email protected] або висловлюйте їх за тел. 64-47-40 (з 9.00 до 16.00).
Прес-центр "Закарпатської Правди"


 

28 лютого 2012р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів