Чому показники лічильників у квитанціях і де-факто не збігаються?
Газовики й електрики Закарпаття пояснюють можливі причини непорозумінь і радять, як платити за реально спожиті обсяги енергоносіїв.
Протягом останніх тижнів на "гарячу лінію" "Закарпатки" надійшло стільки однотипних скарг, як ніколи раніше. Претензії у людей із різних куточків краю до газовиків та електриків – із приводу завищених показників спожитого енергоресурсу. Для когось це просто вилилося в більші рахунки, а хтось перестрибнув у "дорожчу" категорію споживачів. "Для чого взагалі ці квитанції з надуманими цифрами? Чи не краще повернутися до старої схеми, коли люди мали абонентські книжки й сплачували за фактичними показниками лічильників?" – питають читачі. За коментарями редакція звернулася до фахівців.
Погрішності – через середні показники
Отже, спершу розглянемо газові проблеми. Мешканка Приборжавського Іршавського району просто розплакалася, розмовляючи з журналістом. Каже, живе сама, опалює одну кімнату, за попередній місяць за блакитне паливо сплатила 160 грн., а остання квитанція шокувала – 460! "Звідки вони взяли це – не розумію. На лічильнику на 300 кубів менше накрутило, ніж записали. Пенсію маю 1000 гривень, як заплачу такі гроші, та й за що?" Подібна ситуація в Минаї на Ужгородщині. Там читачка попередню квитанцію отримала на 92 грн., а зараз – на 480. І знов-таки, нічого спільного з реальними показниками лічильника. "Економимо, як тільки можемо. Удень нас нема дома – опалення виключено. Ввечері, якщо не дуже холодно, гріємося каміном, і тільки коли добряче підморожує – включаємо на ніч газовий котел", – пояснює жінка. Скаржниця з Ужгорода навела інший приклад: їй "дописали" всього 30 кубів, але через це сім’я перестрибнула в ІІ категорію споживачів, тож різниця вийшла дуже суттєва. Правда, зрештою вона довела свою правоту в абонентському відділі, але зателефонувала в редакцію, мовляв, підкажіть людям, щоб звіряли показники лічильників із тими, що вказані в квитанції.
Чому виникають схожі проблеми і як діяти в подібних випадках – ми попросили прокоментувати начальника служби обліку та розрахунків Ужгородського управління ПАТ "Закарпатгаз" Галину Дуброву. У її компетенції тільки Ужгород і район, але причини непорозумінь є схожими, тож, сподіваємося, надана інформація буде корисною всім. Галина Іванівна визнає: невідповідності між цифрами, вказаними у квитанціях, і тими, які споживачі бачать на лічильниках, трапляються. "Це пояснюється тим, що люди отримують рахунок станом на кінець місяця – за звітний період. Але ж в Ужгороді, наприклад, 50 тисяч споживачів, і 44 контролери фізично не можуть до кожного потрапити 30-31 числа. Вони знімають показники з 14-го й далі, а використане за дні, яких "не вистачає" до потрібної дати, згідно з постановою Кабміну, вираховують за середньодобовими показниками. Проте погода міняється. Якщо температура низька – ви споживаєте більше газу, потім потеп¬ліло – можете взагалі відключити опалення. Утім, у першому випадку середньодобові показники у вас вийдуть високими, і вони вплинуть на загальну картину. Та все це коригується, потрібно просто прийти в абонентський відділ", – заспокоює Галина Дуброва.
"Невже таким чином можуть вийти похибки в 300 кубів?" – допитуюся. "Така велика різниця, скоріш за все, пов’язана з людським фактором: і ми можемо недобачити, і ви можете не так задиктувати, – каже фахівець. – А ще, буває, споживачі "накидують" кубометри, мовляв, до кінця місяця нагорить, але контролера не попереджають, і він вважає їх фактичними та додає відповідні середньодобові. Іноді родина має субсидію й намагається по-максимуму її використати, тож вказує більші показники, ніж реаль¬ні. А потім перебирають норму, потрапляють у дорожчу категорію й починають плакати.
Не хочете платити зайве – приходьте на звірку
Стосовно категорій, то перша, найдешевша, обмежена використанням 2,5 тис. кубів на рік. Тих, хто перевищить ліміт, змушені перевести до дорожчої. "Якщо по факту понад сумарний норматив є навіть 40 кубів – це споживачу обійдеться у 800–900 гривень доплати на рік. Звичайно, перестрибнути у вищу цінову категорію можна і в результаті вищезгаданих похибок. У такому разі робимо акт обстеження і коригуємо ситуацію. Люди знають, що в грудні мають прийти на звірку й надати фактичні показники лічильника – вони самі зацікавлені в цьому. Переведення в ту чи іншу категорію ми проводимо двічі: у січні – за рік і в липні – за півріччя", – наголошує Галина Іванівна.
До речі, в "Закарпатгазі" запевняють, що абонентські книжки ніхто не відміняв – розраховуватися за газ можна і по факту, і за квитанціями. Головне, щоб станом на 30-31 ви знімали показники лічильника й сплатили за ними до 10 числа наступного місяця. Розрахункові книжки видають усім бажаючим в абонентському відділі – на усне прохання. Правда, кілька років тому цих книжок дійс¬но бракувало, люди купували їх на базарах, ксероксували і, мабуть, саме з тих часів прижилася думка про "заборону". Але нині з цим нема ніяких проблем. Більше того, у майбутньому газовики обіцяють запровадити ще й електронні розрахункові книжки.
Внести показники в систему – через SMS
Схожі претензії через нібито завищені показники лічильників і до електриків. У принципі, тут у розрахунках, щоб вийти на звітний календарний місяць, так само використовують середньодобові показники. Бо, як і в газовиків, 521 контролер не може 31 числа перевірити понад 400 тисяч споживачів області. Про це "Закарпатці" розповів перший заступник гендиректора ПАТ "Закарпаттяобленерго" Артем Мартинюк. Утім, акціонери закупили найкращу програму "Білінг", яка в автоматичному режимі веде розрахунки зі споживачами. Вона давно апробована в найбільших містах України, зокрема й у столиці. Стосовно того, що людина в результаті "усереднення" показників може вистрибнути в іншу категорію, то, пояснює Артем Андрійович, за вищим тарифом у такому разі платиться лише за "надлишкові" кіловати. Тобто якщо ви на 5-10 кВт вийшли понад 150 – дорожче платите лише за ці 5-10. Згодом набігло більше або менше – перерахунок робиться в автоматичному режимі.
Правда, інколи й споживачі намагаються хитрувати. "Я розумію, така природа людини – вона не хоче платити більше, якщо є можливість зекономити. Тож дехто, бачачи, що "вилазить" у наступний ціновий блок, воліє занизити показники в надії, що влітку ці кіловати заощадить. Однак це неправильно, і ми чітко бачимо такі маневри. Громадяни просто не усвідомлюють, що дані мають бути станом на кінець місяця", – каже Артем Мартинюк.
Тим, хто переживає через можливі похибки у квитанціях, він радить 30 числа кожного місяця по телефону самим задиктовувати показники лічильника (на рахунках, котрі вам приходять, завжди вказано номер абонентського відділу). Ужгородці за бажання можуть приходити безпосередньо в енергонагляд на вул. Жупанатську. Якщо ви з Інтернетом – має¬те ще варіант розраховуватися через електронну книжку на сайті "Закарпаттяобленерго" (через "ПриватБанк" і "Webmoney" – без комісії, квитанції роздруковуєте собі відразу або за потреби згодом). А от класичних паперових абонентських книжок у електриків дійсно нема – кажуть, не варто до них повертатися, бо буквально через місяць-два налагодять систему SMS-інформування: люди скидуватимуть свої показники лічильника з комбінацією цифр особового коду, і це автоматом потраплятиме в систему. В Києві, "Дніпроенерго" це вже працює.
Масові скарги – через третій тарифний блок
Чому ж саме зараз пішли масові скарги? Артем Андрійович пояснює це введенням із нового року третього цінового блоку. Нагадаємо: раніше ті, хто використовували до 150 кВт на місяць, сплачували 28,02 коп. за кіловат, вище – 36,48 коп. А зараз виділили ще тих, хто споживає понад 800 кВт – для них тариф 95,76 коп./кВт. Наголосимо, що цінова політика визначається на державному рівні, вона – в компетенції НКРЕ. І логіка в такому рішенні була: оскільки для населення тариф дотаційний (на ринку ми закуповуємо електроенергію по 72 копійки), і непомірне навантаження в Україні лягає на плечі бізнесу (1,147 грн./кВт), третій блок мав змусити багатих платити за ринковою вартістю. Однак в умовах Закарпаття, яке позбулося централізованого опалення, все вийшло з точністю до навпаки. Встановлення газових "автономок" обходиться дорожче, тож багато хто перейшов на електричне опалення. Зокрема електрообігрів місто запропонувало й соціально незахищеним. А зараз у підсумку люди "вискакують" у "заможну" категорію й усякими способами намагаються уникнути її. "Але з тарифами ми, на жаль, нічого не можемо вдіяти – це не наша парафія. Більше того, можу прогнозувати, що вони зростатимуть і надалі", – підсумував Артем Мартинюк.
Мирослава Галас, "Закарпатська правда"
До цієї новини немає коментарів