Ужгородські підойми в аварійному стані

Ліфти в ужгородських багатоповерхівках – непідйомна проблема міста .

 

Обдерті й помальовані стіни, вибиті лампочки та купи сміття – це не декорації до фільму жахів, а звичайний ліфт в українській багатоповерхівці. За статистикою, зі ста тисяч житлових ліфтів країни майже половина відпрацювала свій експлуатаційний ресурс – 25 років – і потребує заміни. Зношені підйомники перетворюються для українців на небезпечну пастку.

“Законсервувати” таку архаїку – не проблема, а от ремонт потребує зусиль та коштів, яких зазвичай не вистачає.

Приречені стати спортсменами

Стати спортсменами або ж і взагалі відмовитися від прогулянок дедалі частіше змушені жителі ужгородських багатоповерхівок. У багатьох будинках міста ліфти не діють, а в деяких працюють за картками. Така система оплати не кожному по кишені. Ціна карточки, яка розрахована на 100 поїздок, становить 32 грн. Сім’я з чотирьох чоловік змушена платити за ліфт у середньому 128 грн. на місяць, а про пенсіонерів, котрі рахують кожну копійку, і говорити нічого. На запитання: “Як вам нова форма оплати?” люди одноголосно відповіли, що не подобається. Ліфти ті ж самі: брудні й небезпечні, а платити доводиться в кілька разів більше. Тож переважна частина жильців багатоповерхівок змушені щодня робити піші прогулянки. Добре й навіть корисно для тих, хто здоровий, а що робити старим та немічним? Що робити жінкам з візочками? Молода мама однієї з багатоповерхівок міста розповідає, що карточки на 100 поїздок їй вистачає лише на півмісяця: “У мене двоє діток: одного потрібно відвести в садочок, з другим погуляти, плюс зробити покупки  – ось і порахуйте, на скільки часу вистачає карточки на ліфт?”.

На сьогодні в Ужгороді є п’ять будинків, в яких здійснюється оплата за картками. Таке “ноу-хау” запровадили переважно в кооперативних багатоповерхівках. Ініціаторами зазвичай виступають голови кооперативів або ж ОСББ. Аргументують це тим, що “кататися на ліфті хочуть усі, а от платять за нього одиниці”.

Однак у житті все відносно, до прикладу, мешканці багатоповерхівки по вул. Декабристів, 35 пристали б на будь-яку форму оплати, тільки би ліфт у них запрацював. Жителі будинку одразу навіть не могли пригадати, коли ж він їздив востаннє. Кажуть: років 7–8 тому… Схожа ситуація і на Декабристів, 53, 54.

“Ліфт нам відремонтували перед минулими виборами, – розповідає мешканка багатоповерхівки по вул. Декабристів, 54. – Поїздив буквально декілька місяців, і місцеві цигани вкрали двигун. Відтоді ліфт не працює. Я живу на 7-му поверсі… Вже звикла ходити пішки, але, звісно, мрію про ліфт. Форма оплати не має для мене жодного значення”.

Типова ситуація, коли підйомник у будинку їздить, але час від часу

застряє. “Ліфт у нас не за картками, працює майже постійно, однак так само постійно і застряє. Раз на тиждень як мінімум, – розповідає пані Марія, мешканка 9-поверхівки по вул. Заньковецької. – У мене чоловік має проблеми з серцем. Одного разу застряг на 8-му поверсі. Просидів там близько двох годин. Опісля довелося викликати «швидку», ледь інфаркт не отримав”.

За останні 10 років в Ужгороді було замінено… один ліфт

В обласному центрі ліфтами займаються дві організації – КП «Ужгородліфт» та «Закарпатліфтмонтаж». Однак основна маса підйомників усе ж таки перебуває на балансі першого підприємства. Про ситуацію з ліфтами в місті та шляхи її вирішення говоримо з  керівником «Ужгородліфта» Сергієм Сорокою. Він зазначає: «В багатоповерхівках, які ми обслуговуємо, знаходиться 281 ліфт. Два відключені, тому що відпрацювали свій експлуатаційний ресурс. Однак насправді таких ліфтів в Ужгороді значно більше. Зупиняємо їх тільки за розпорядженням Держгірпромнагляду. В найближчий час виведемо з експлуатації ще 10, а за приписом Держгірпромнагляду цьогоріч потрібно відключити 90 ліфтів”.

Зазвичай, коли в підйомника закінчується термін ескплуатації, за розпорядженням Держгірпромнагляду спеціальна організація робить його експертизу. За її результатами має проводитися капремонт, модернізація чи повна заміна. Варто зазначити, що процедура експертизи платна і коштує немало. Якщо ліфт знаходиться в комунальному будинку, то вона фінансується за кошти з міського бюджету, якщо кооперативний – за рахунок жильців. Цьогоріч міська рада виділила на експертизу ліфтів близько 1 млн. гривень.

“Основна маса підйомників в Ужгороді потребує не те що модернізації, а повної заміни, – наголошує Сергій Сорока. – За останні 10 років встановили тільки один новий ліфт. Насамперед заміна підйомників потрібна в будинках чеської забудови. Ліфти там неймовірно застарілі, часто до них навіть не можна знайти запчастини. Взагалі заміна підйомників – це дороге задоволення. На один ліфт потрібно приблизно 400 тис. грн. Отож усе впирається в кошти…”

На жаль, така ситуація не тільки в Ужгороді. На заміну й модернізацію ліфтів у всіх містах України потрібні десятки мільярдів гривень. Тож мільйонам мешканців багатоповерхівок доведеться набратися терпіння і ще довго тренувати ноги та нерви.

 

Христина БІКЛЯН

«Карпатський об’єктив»

 

 

22 травня 2014р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів