Фахівці б’ють на сполох: забрудненість атмосферного повітря в Ужгороді - зашкалює!
Ужгород – серед лідерів за рівнем забрудненості атмосферного повітря у західній Україні. За результатами дослідження, у липні та серпні концентрація небезпечних речовин у повітрі вийшла на недопустимий рівень.
Зокрема, фахівці виявили значне зростання оксиду вуглецю, пилу, оксиду азоту та формальдегіду. Концентрація останнього в обласному центрі вийшла на недопустимий рівень.
Вінниця, Луцьк та Ужгород – міста із найзабрудненішим повітрям в Західній Україні. За результатами спостережень, які щодня проводять в Ужгороді – отруйні речовини в повітрі перевищили всі допустимі норми.
Так, зі слів Марії Федорішко, начальника лабораторії спостережень за забрудненням атмосферного повітря Закарпатського ЦГМ, цього року рівень формальдегіду вийшов на недопустимий рівень за показниками забруднення атмосферного повітря, які встановлені Міністерством охорони здоров’я. Концентрація цієї небезпечної речовини перевищує шість разів усі норми.
Отруйна речовина – формальдегід, несе серйозну загрозу для здоров’я ужгородців – наголошують фахівці. Як наголошує очільниця лабораторії Марія Федорішко, формальдегід має значний вплив на імунну систему, на органи дихання, може викликати астму, оноколігчні захворювання. «Я б хотіла звернути увагу на те, що необхідно щось робити, аби зменшити рівень цього забруднення», - зауважує пані Марія.
Громадські діячі та науковці називають кілька причин, через які забрудненість атмосферного повітря в Ужгороді зростає з кожним роком. Це накопичення автотранспорту, небезпечні викиди та запиленість доріг. Щодо останнього, Ужгород є найбільш запиленим містом у західній Україні - наголошують науковці.
Так, член Всеукраїнської екологічної ліги Василь Лобко розповідає: «Одне із основних джерел забруднення – величезна кількість автотранспорту в Ужгороді. Наступна причина - наші дороги. По запиленості ми - лідери. Під час руху автомобілів увесь пил піднімається в повітря через те, що стан доріг у нас не найкращий».
Ще одна причина забрудненості – недостатня кількість зелених зон та відсутність газонів в обласному центрі – каже еколог Василь Лобко, й додає: «Це проблема актуальна вже десять років. Площа зелений зон в Ужгороді – зменшується. За офіційними даними наших науковців, в обласному центрі зелені менше на тридцять відсотків аніж в аналогічних містах правобережної України, таких як: Івано-Франківськ, Львів, Тернопіль та Вінниця. На думку науковців та громадських діячів: така кількість зелені вже не справляється із пилом та забрудненням. Крім того, в Ужгороді дуже мало газонів. На жаль, дорога не відгороджена від тротуарів. А варто було засадити травою, саме так роблять у країнах Європи».
Збільшення зелених насаджень в Ужгороді покращить стан атмосферного повітря-переконані фахівці. Утім, вирішити екологічну проблему самотужки – науковці не в змозі. Василь Лобко вкотре звертається до громадськості та влади міста з проханням згуртуватися та вирішити проблему забрудненості атмосферного повітря в Ужгороді. Еколог переконаний, лишень спільні зусилля природоохоронців та влади міста – можуть дати позитивний результат.
Загальна плаща зелених насаджень в обласному центрі складає більше півтисячі гектарів. Протягом року комунальники працювали над озелененням міста, переконують представники влади. Утім, через недостатнє фінансування збільшити кількість зелених зон наразі складно. Олександр Костенчук, в. о. директора департаменту міського господарства розповідає: «Протягом року працівниками комунальних підприємств висаджено понад сотні одиниць зелених насаджень, це - листяні та хвойні породи дерев. Чи багато це чи ні? Напевно замало. Але, через недостатнє фінансування маємо такий результат».
А ще у місті фахівці розробляють генеральний план, який передбачає виведення важкої автомобільної техніки за межі міста – каже в. о. директора департаменту міського господарства Олександр Костенчук, й переконує: «Саме будівництво об’їзної дороги зменшить накопичення транспорту, а відтак і небезпечних викидів. Головне завдання – зняти потік важкого транспорту, який іде через місто та забруднює його. Цей проект коштує понад сорок мільйонів. Він вже на погодженні в Києві».
Водночас, медики попереджають: якщо ситуація не покращиться, такі екологічні процеси можуть дуже негативно вплинути на здоров’я містян. Отруйні речовини у повітрі спричиняють значне зростання кількості онкозахворювань та хвороб дихальних шляхів.
Так, сімейний лікар, Віктор Петров наголошує: «Основні забруднюючі речовини, які потрапляють у повітря – дуже шкідливі для організму краян. Серед захворювань, які варто пам’ятати: хвороби дихальних шляхів та онкологічні захворювання. В першу чергу страждають слизові оболонки, які безпосередньо контактують з повітрям: верхні дихальні шляхи, кон’юктиви очей, слизова носа та рота».
А ще за результатами спостережень, рівень забрудненості повітря у житлових районах значно більший ніж у промислових зонах, такі показники фахівці пояснюють, напрямком вітру, котрий в Ужгороді є незмінно південно-східним.
Так, за словами президента громадського об’єднання "Екосфера" Оксани Станкевич, насамперед, проблеми із чистотою повітря Ужгорода пов’язані із самим його географічним розташуванням. "Ми розташовані в котловані, в якому повітряні маси переміщаються, але не видуваються. Всі викиди зависають над містом таким собі смогом. Понад 60% днів у році тут повний штиль, і з цим нічого не поробиш", – констатує Оксана Станкевич.
Інша причина – величезна кількість транспорту. Нині на 120-тисячне місто зареєстровано понад 40 тисяч транспортних засобів, тобто фактично кожен третій ужгородець має "залізного коня", пише Радіо Свобода.
Ще через Ужгород до кордону зі Словаччиною рухається багато транзитного транспорту. Інша причина – через кризу чимало автівок перейшло з бензину чи дизпалива на використання газу, а викиди від останнього дуже небезпечні.
Еколог, координатор програми зі зміни клімату Національного екологічного центру України Христина Рудницька у коментарі "Українській правді. Життя" пояснює, що на рівень забруднення атмосфери в різних містах та регіонах впливають різні чинники, основні з яких викиди забруднюючих речовин та парникових газів від автотранспорту та промисловості.
"Викиди від автотранспорту в містах є основним джерелом забруднюючих речовин в атмосфері, вони постійно зростають як в Україні так і в цілому світі. До того ж викиди від автотранспорту є найбільш важко регульованими. Наприклад, в багатьох країнах діє диференційний податок на автотранспорт та податок на паливо. Головна мета таких політик - стимулювати власників купувати найбільш енерегоефективні автівки, менше користуватись приватними авто, більше громадським транспортом, потягами. В Україні поки що відсутні політики, що регулюватимуть зменшення викидів від автотранспорту, але вони вже конче необхідні", - додає РудницькаМирослава Куруц для Ужгород.net
До цієї новини немає коментарів