Чи переживе закарпатський ринок перевезень критичні часи?

Днями в Ужгороді відбулося чергове засідання міжвідомчої комісії з цінових питань. Йшлося про тарифи на пасажирські перевезення в області. Відтак, комісія, зваживши на численні звернення Асоціації перевізників Закарпаття, ухвалила рішення пропонувати ОДА підвищити тарифи на перевезення. Наскільки обґрунтованим буде можливе підняття цін на автобусні квитки, спробував з’ясувати наш кореспондент.

 

Наразі, за інформацією Департаменту житлово-комунального господарства, будівництва та інфраструктури ОДА, на Закарпатті працює 200 перевізників. Всі вони, за словами начальника згаданого департаменту Віктора Лукечі, в один голос заявляють про нерентабельність своєї роботи через те, що ціни на проїзд уже на кілька років відстали від цін на паливно-мастильні матеріали. Відповідно, за мізерного прибутку а часом і за від’ємного балансу маємо досить сумну статистику. Так, до прикладу, у 2008 році обласний автопарк було оновлено на 95 автобусів, у той час, як минулого року - всього на 15. У поточному ж році взагалі не було закуплено жодного нового автобуса…

Повертаючись власне до конкретних тарифів, озвучених перевізниками, Віктор Лукеча каже, що асоціація "Закарпатавтотранс" запропонувала тарифи на рівні 22 і 24 копійки за один кілометр на приміські і міжміські перевезення відповідно. Таким чином члени асоціації перевізників пропонують на приміському сполученні збільшити тарифи на 2 копійки, а на міжміському внутрішньообласному – на. Відповідну пропозицію було донесено до керівництва Закарпатської ОДА, яка незабаром повинна прийняти те чи інше рішення…

 Загалом ситуація на ринку перевезень Закарпаття — критична, вважає Віктор Лукеча. Порівнюючи вартість пального та вартість проїзду виходить, що сьогодні вартість квитка не покриває собівартості перевезень. Якщо проаналізувати цінову ситуацію на ринку перевезень, то побачимо, що із 2005-го по 2008 рік тарифи зросли на 8 копійок (щороку вони поступово дорожчали на 2-3 копійки). Востаннє тарифи підвищувались у червні 2008 року, і на сьогодні становлять 0,18 гривні за 1 км проїзду пасажира і на приміському, і на міжміському внутрішньообласному сполученні. Коли приймався цей тариф, бензин коштував 5,35 грн. за літр, газ (метан) – 2,75 грн./куб. м, а дизельне пальне – 5,75 грн./л. Відтоді бензин марки А-80 подорожчав майже на 12 відсотків, газ – на 34,5 відсотка. У півтора раза зросли витрати на мастила і в 1,4 раза – подорожчали шини. На 20 відсотків зросла і мінімальна заробітна плата. А це, як відомо, основні складові собівартості перевезень.

— Нині перевезенням пасажирів у нас займаються приватні структури, — розповідає директор Департаменту ЖКГ. — Ми поставили перед ними жорсткі вимоги щодо дотримання правил безпеки та якості надання послуг. Цього, зрозуміло, можна досягти тільки за рахунок оновлення транспортного парку, що неможливе без вкладання значних коштів. Позаминулого року і минулоріч багато перевізників змушені були брати кредити на придбання транспортних засобів. А це в основному валютні кредити. У той же час, ми добре бачимо, що зараз відбувається з валютою. Відтак, не кожний перевізник здатний витримати кредитний тягар, тому вони цілком обґрунтовано вимагають підвищення тарифів – це реальна необхідність. При цьому, якщо тарифи все-таки зростуть, то мінімально, бо ми добре розуміємо, що це вдарить по гаманцях простих людей, які, в основному, і користуються громадським транспортом. Тому облдержадміністрація, перш ніж прийняти остаточне рішення – підвищувати тарифи чи ні, досконало вивчає ситуацію. Ще раз повторю: питання розглядається. Сьогодні проект розпорядження, як регуляторний акт, розміщено на сайті облдержадміністрації – для обговорення. Кожен може внести свої пропозиції і обґрунтовані зауваження.

Зараз, навіть після червневого підняття тарифів на перевезення, Закарпаття залишається на останньому місці, маючи найдешевшу вартість проїзду в Україні. На думку Віктора Лукечі, це — необ’єктивна ситуація. Звичайно, мова не йде про те, що ми маємо мати один із найвищих в Україні тарифів, як у Києві, Харкові чи Одесі, однак місце Закарпаття, принаймні — нижче середини.

Ось як сьогодні на практиці виглядає вартість проїзду на найбільш популярні напрямки руху автобусів на Закарпатті: Ужгород-Хуст 40,5 грн. Ужгород-Тячів 51,3 грн. Ужгород-Мукачево 18,3 грн Ужгород-Рахів 81,6 грн. Ужгород-Міжгір’я 62,7 грн. Ужгород-Сільце 29,2 грн. Ужгород-Великий Березний 16,1 грн. Ужгород-Перечин 8,5 грн.

Навіть якщо протягом тижня-двох вартість перевезень на Закарпатті зросте, її буде встановлено відносно тієї ціни на пальне та запчастини, яка була тиждень-два тому. Якщо ж вартість пального продовжуватиме рости, а з ним і валюта, до якої прив’язують вартість запчастин, заплановані тарифи особливо перевізників не врятують. Хоча, як то кажуть, краще щось, ніж нічого…

Іван Роман для Ужгород.net

 

14 вересня 2014р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів