Від якості надання адмінпослуг - до ставлення закарпатців до влади

Більшість закарпатських чиновників  ментально  ще не готові до сприйняття себе як надавачів послуг для громадян. Вони звикли керувати, а не служити громаді чи суспільству...

 

Кожен крок, який робить влада, повинен відповідати очікуванням простих українців, які були на Майдані рік тому, та тих, що підтримували їх по усій країні, у прагненні жити в цивілізованій, по справжньому європейській державі, де справедливість і гідність - не гасла, а щоденна норма життя. 

Одним із основних напрямків нової політики державного управління, визначених Програмою діяльності Кабміну, є децентралізація влади з максимальною передачею функцій на місцевий рівень. З адміністративно-територіальними перетвореннями, децентралізацією повноважень владних структур невідривно пов’язано реформування системи адміністративних послуг шляхом утворення та вдосконалення роботи центрів надання адміністративних послуг, так званих “Прозорих офісів”.

Практично всі громадяни країни є споживачами адміністративних послуг, і від якості та комфортності надання таких послуг залежать стандарти життя людей та їх ставлення до влади. 

На даний час в Україні налічується близько 1500 адміністративних послуг, що у 7 разів більше, ніж у Канаді, та в 10 – ніж у Німеччині, з них на місцевому рівні – 726 послуг. 

За результатами соціологічного опитування Національним інститутом стратегічних досліджень 65% громадян України частково або повністю незадоволені якістю послуг, які надають органи місцевої влади.

На думку споживачів послуг “Черги, паперова тяганина і хамство – це три кити, на яких історично тримається система адміністративних послуг в Україні”.

Наявна система державного адміністрування викачує гроші не тільки з гаманців населення, а й з економіки країни. Мова йде про мільярдні збитки, адже українці змушені витрачати на ходіння по кабінетних муках свій робочий час.

Минуло два роки як набрав чинності Закон України “Про адміністративні послуги”, яким визначено правові засади реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг. Закон несе нову ідеологію – ідеологію служіння громадянам з боку держави, а його найбільшим досягненням є норми, якими регламентовано організацію роботи центрів надання адміністративних послуг.

Саме центри надання адміністративних послуг є “серцевиною” реформи сфери адмінпослуг. 

З 01 січня 2014 року центри надання адміністративних послуг (ЦНАПи) працюють в усіх районах області та містах обласного значення. 

Режим роботи центрів зорієнтований виключно на потреби суб’єкта звернення: шість днів на тиждень, у тому числі у суботу, без обідньої перерви. Два дні на тиждень прийом громадян здійснюється до 20.00 години. 

В приміщенні ЦНАПу бажаючі можуть отримати необхідну інформацію або скориставшись інформаційними стендами та терміналами, або безпосередньо від адміністраторів центрів. 

Крім цього, у багатьох ЦНАПах забезпечено доступ до додаткових супутніх послуг. Наприклад, тут же в приміщенні можна скористатися послугами банківського відділення і банкомату, кіоску канцтоварів, копіювального апарату. Облаштовано місця для дітей, кімнати особистої гігієни, зокрема для людей з обмеженими фізичними можливостями. 

На виконання вимог Закон “Про адміністративні послуги” у травні цього року Кабінет Міністрів України видав довгоочікуване розпорядження про порядок делегування повноважень органів державної влади у ЦНАП. Ним передбачено, що найбільш потрібні громадянам послуги (паспорти, реєстрація землі, майна, бізнесу тощо) мають поетапно, починаючи з 01 вересня 2014 року надаватися у ЦНАПах. У розпорядженні визначено, що необхідно зробити органам влади для передачі послуг у центри.

Сьогодні в ЦНАПах області вже надається від 60 до 200 видів адмінпослуг. В основному, це послуги з реєстрації місця проживання, видачі паспортних документів, державної реєстрації юридичних та фізичних осіб підприємців, видачі документів дозвільного характеру для ведення бізнесу, реєстрації декларацій у сфері будівництва тощо.

Опрацьовуються технічні нюанси зміни з 01 січня 2015 року процедури надання послуг з реєстрації речових прав, вирішення земельних питань, оформлення та видачі закордонних паспортів.

Безперечно, що за один рік перебудувати, а іноді й переломати, ще за радянських часів створену систему надання адмінпослуг, яка, не в останню чергу, полягала в приниженні людини в кабінетах чиновників, складно. Тим паче, що ця система вже обросла додатковими підприємствами, “кишеньковими” приватними структурами. 

Адмінпослуги, які повинні надаватися пересічним громадянам безкоштовно, або за прийнятну плату, підвищуються у вартості без будь-яких пояснень. Хто хоча би раз оформлював закордонний паспорт обов’язково згадає скільки рахунків довелося сплатити.

Припинення існуючого поряду надання послуг владними структурами, кардинальна зміна процедур з виключною переорієнтацією на громадянина і є основними завданнями створених центрів надання адміністративних послуг. 

До сервісу у банківській сфері чи супермаркетах ми вже звикли і сприйняли його позитивно. Тобто, бізнес вже давно зрозумів і реалізував ідею якісного обслуговування замовників, часом випереджаючи їх бажання чи потреби.

Ідея створити сервіс і забезпечити якісне обслуговування громадян органами влади з’явилась у світі більше чверті століття тому. За цей час багато країн Європи і Північної Америки сформували дійсно сервісні держави, які піклуються про своїх громадян – платників податків.

А чому ж не складається з реалізацією такої ідеї в наших органах влади?

Мабуть, ментально більшість чиновників ще не готові до сприйняття себе як надавачів послуг для громадян. Вони звикли керувати, а не служити громаді чи суспільству.

Останнім часом все більше у різних засобах масової інформації з’являється статей, публікацій, репортажів, тощо про необхідність децентралізації влади і розширення повноважень місцевих органів влади. Здається всі розуміють очевидну річ, що без цього неможливо говорити про оновлення системи влади і наближення її діяльності до європейських стандартів.

Важливим етапом на цьому шляху є заміна бюрократичної системи управління на таку, яка працює для громадян і суспільства в цілому. Тобто, формування органів влади, які орієнтовані на громадянина як замовника адмінпослуг. Фактично всі наші звернення до органів влади є послугою, яку їх посадові особи чи службовці повинні надати.

В планах Уряду України – забезпечити повноцінну роботу місцевих ЦНАПів до кінця першого півріччя 2015 року. Зазначене закріплено і в Коаліційній угоді, підписаної реформаторськими фракціями Верховної Ради України.

Крім того передбачено, що в контексті децентралізації влади в Україні виключно через ЦНАПи будуть надаватися і такі послуги як реєстрація актів цивільного стану, речових прав, вирішення земельних питань, реєстрація автотранспортних засобів, оформлення посвідчень водія. 

Україна знаходиться на шляху інтеграції до Європейського Союзу, що передбачає досягнення не тільки соціально орієнтованої економіки, а й високих стандартів, реальної демократії, побудови громадянського суспільства, дотримання верховенства права. Європейський вибір пояснюється високим рівнем життя, прав і свобод громадян, досягнутим розвинутими країнами. І центри надання адміністративних послуг – це показник реальних дій влади для запобігання корупції та реалізації розпочатих реформ в Україні.

 

05 січня 2015р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів