Ужгородці створюватимуть ОСББ і самі вирішуватимуть, кому і за що платити
Нещодавно в сесійній залі міськвиконкому відбулися громадські слухання, ініційовані міським головою, на тему реформування комунальних житлово-експлуатаційних підприємств міста.
Віктор Погорєлов зазначив: «Ужгород – древнє місто, з понад тисячолітньою історією. В центральній частині міста є багато будинків – пам’яток архітектури, які потребують особливого ставлення, опіки, капремонту, а на це все потрібне фінансування. Залучити кошти без реформування системи житлово-комунального господарства досить важко».
Як пояснив голова ресурсного центру ОСББ м. Львова Михайло Васюта, проблема мешканців багатоквартирних будинків у тому, що вони вважають власністю лише приватизовані квартири, а не весь будинок. «Насправді треба розуміти, що кожен із них є власником частки всього житлового фонду і стан усього будинку залежить насамперед від самих мешканців», – наголосив пан Михайло.
На слуханнях розглядали шляхи реформування. Перший з них – саморегуляція. Ужгородці створюватимуть ОСББ і самі вирішуватимуть, кому і за що платити. Буде змога вибрати будь-яку управляючу компанію, і таким чином місто не нав’язуватиме ОСББ якійсь фірмі для обслуговування їхнього будинку. Перевагами такого шляху спеціалісти називають відсутність необхідності визначення тарифу на комунальні послуги, зростання кількості ОСББ та їх асоціацій, стабілізацію показників якості послуг у довгостроковій перспективі, участь у посередництві між ОСББ і «монополістами» («Обленерго», «Водоканал»), участь у кредитних програмах з енергоефективності житла. Ужгородці матимуть змогу об’єднувати свої ОСББ в асоціацію. Така кооперація дасть можливість акумулювати значні фінансові ресурси та здійснювати капітальні вкладення у власні будинки учасників асоціації за прикладом об’єднань Луцька чи Львова. У свою чергу негайна ліквідація комунальних ЖРЕРів без перехідного періоду може призвести до погіршення благоустрою територій.
Другий шлях – роздержавлення. ЖРЕРи зможуть перейти на спрощену систему оподаткування і заощадити 20% ПДВ. Оптимізація штатів заощадить додаткові кошти для реінвестицій у капітальні вкладення, ці кошти підуть на підвищення рівня наданих послуг і зафіксують їх вартість на теперішньому рівні. Сплата єдиного податку одразу зараховується до місцевого бюджету, що додатково дасть можливість реінвестувати ці кошти у розвиток міста. Натомість тепер ПДВ зараховується до державного бюджету і повернення його до Ужгорода у формі субвенцій залежить від Уряду. Оптимальним варіантом є поєднання цих двох шляхів, котрі включають підтримку самоорганізації ужгородців у ОСББ з подальшим утворенням асоціації ОСББ і роздержавлення комунальних ЖРЕРів, з подальшим перетворенням їх на управляючі компанії на вільному ринку.
Після завершення громадських слухань було ухвалено резолюцію з переліком завдань, які вимагають уваги міського голови, депутатів міської ради і членів виконавчого комітету міської ради.
Зокрема:
1. Терміново приступити до реформування житлово-комунального господарства міста.
2. Провести незалежну перевірку фінансово-господарської діяльності ЖРЕРів за останні 5 років та оприлюднити її результати.
3. Рекомендувати міськвиконкому провести інвентаризацію житлового фонду комунальної власності та оприлюднити інформацію на офіційному сайті.
4. Розробити і ввести в дію з 1 січня 2016 року систему конкурсного відбору виконавців послуг з утримання будинків, споруд і прибудинкових територій.
5. Визначити межі прибудинкових територій по кожному будинку.
6. Сприяти створенню ОСББ та їх асоціацій.
До народних депутатів від Закарпаття і комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики ухвалено звернення: «Підтримати законопроект № 4463а «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», метою якого є розв’язання проблеми реалізації права власності на спільне майно будинку та управління ним».
Марія Горна
До цієї новини немає коментарів