Закарпатські суди перебувають у «зоні невпевненості»
З точки зору оцінки їхньої роботи значною частиною населення гірського краю.
В апеляційному суді Закарпатської області проаналізовано стан розгляду скарг і звернень громадян за минулий рік.
Упродовж 2014-го до суду надійшло 121 звернення різного характеру: 10 - від юридичних осіб, 3 - від народних обранців, решту надіслали безпосередньо громадяни. Основні питання, що порушувались, передусім стосувалися скарг на організацію роботи судів – 56; процесуальних дій суддів - 32; та 11- щодо тривалого розгляду справ. Крім того, мали місце 4 скарги на дії працівників апарату суду. Усі ці повідомлення керівництвом суду вчасно розглянуто, факти, викладені в них – перевірено, вжито відповідних заходів та надано заявникам обґрунтовану відповідь і роз’яснення. Позитивним є те, що порівняно з аналогічним періодом 2013-го, кількість заяв та скарг від закарпатців на тривалий розгляд судами цивільних і кримінальних справ - суттєво зменшилася. На жаль, окремі скарги громадян є обґрунтованими. До прикладу, громадянин К. звернувся до апеляційного суду Закарпатської області зі скаргою щодо неналежної організації судового процесу у його справі працівниками апарату суду та суддями. Зі скаргою ознайомлено членів судової колегії. Дійшло до того, що справу мусить розглядати інший склад суду, а з працівниками апарату суду – проведена роз’яснювальна робота. Разом з тим заявнику роз’яснили, що до повноважень апеляційного суду не входить питання внесення подання про притягнення до дисциплінарної відповідальності суддів. Також мали місце й 18 звернень, які підлягають розгляду у відповідності до процесуального законодавства чи пересилаються за належністю відповідному органу або особі у межах їх компетенції, про що повідомляється громадянину, який подав це звернення; а також ті, які оформлені без дотримання вимог статті 5 Закону України «Про звернення громадян». Аналіз підтверджує, що серед багатьох причин, які породжують ці звернення, - на жаль, є і порушення місцевими судами вимог законодавства, неврахування законних вимог громадян при вирішенні їх справ. Однак, є і безпідставні звернення. В суді усі провадження за зверненнями оформляють згідно вимог, передбачених відповідними Положеннями, Інструкціями та методичними рекомендаціями. Робота в цьому напрямку ведеться працівниками канцелярії суду. Особливу увагу фахівці акцентують та тому, аби повідомлення були розглянуті у передбачені законом строки. До прикладу, торік із загальної кількості звернень – 68 розглянули у 5-денний термін, 46 – у строк до 15 днів, та 2 – протягом місяця. Закарпатці мають можливість звернутися зі своїми пропозиціями, скаргами та заявами не лише у письмовій формі, а й під час особистого прийому з керівництвом апеляційного суду області. Упродовж минулого року особи, уповноважені здійснювати особистий прийом, а саме - голова суду, його заступники, та керівництво апарату – прийняли близько півсотні громадян. Кожне звернення краян також детально перевіряють, надають роз’яснення та обґрунтовану відповідь по суті. Й навіть, якщо питання не входить до компетенції суду – заявнику підкажуть який орган вправі вирішувати його проблему. Голова суду Микола Крегул наголошує: «Під час особистого прийому бувають випадки, коли громадяни скаржаться на поведінку та рішення суддів й просять посприяти у вирішенні цих питань. Нещодавно мешканець Ужгородщини поскаржився на дії судді місцевого суду, згадавши, що та повела себе некоректно по відношенню до нього, та ще й відправляла правосуддя без мантії. Зрештою, попросив вжити дисциплінарних заходів щодо судді. Та на жаль, людина не знає, що голова апеляційного суду не наділений повноваженнями щодо дисциплінарного провадження відносно суддів. Безумовно, в цьому випадку особі про це роз’яснено ввічливо та в доступній формі. Але з суддею все ж відбулася розмова щодо дотримання етичних норм та вимог закону щодо символів судової влади і здійснення правосуддя в мантії та з нагрудним знаком. В апеляційному суді краю для відвідувачів розмістили графік особистого прийому громадян. Крім того, ця інформація доступна і на офіційному веб-сайті суду. Микола Крегул певен: «Громадяни приходять до суду для вирішення певної проблеми, та з надією, що отримають тут захист. Вони очікують не лише на справедливе вирішення справи, а й на повагу та ввічливе ставлення з боку працівників та суддів. Вважаю, що в суді мають бути створені належні умови, за яких відвідувачі повинні відчувати себе впевнено та комфортно. Ми продовжуємо удосконалювати роботу у цьому напрямку. Результати можуть оцінити самі краяни. Зокрема, у вересні минулого року Рада суддів України спільно з Державною судовою адміністрацією в рамках проекту Ради Європи «Посилення незалежності, ефективності та професіоналізму судової влади в Україні» майже у всіх місцевих та апеляційних судах країни (крім Донецької, Луганської областей та АР Крим) ініціювали Всеукраїнську акцію «Зміцнимо довіру громадян до суду», під час якої відбулося анонімне опитування громадян – відвідувачів суду, в тому числі і на Закарпатті. Загалом, в акції взяли участь понад двадцять тисяч респондентів, з них 35- в нашому суді. Учасники опитування перш за все оцінювали ефективність організації роботи судів, відкритість інформаційного середовища та умови перебування у приміщенні суду. Хочу зазначити, що ці три пункти відвідувачі апеляційного суду краю оцінили на «відмінно» та «добре». На думку більшості респондентів, працівники Феміди ввічливо та коректно ставляться до відвідувачів, натомість двоє опитаних «незадовільно» оцінили їхню роботу. Відвідувачі мали можливість висловитися й щодо справедливості судових рішень, більша половина з них залишилися задоволеними. Крім того, є дані й про довіру людей до суду. За результатами акції експерти зробили висновок: в Україні більша половина опитаних громадян довіряють судам, в яких розглядаються їхні справи, водночас 31,88% респондентів довіряють судовій владі загалом. При цьому серед опитаних – значна частина все ж перебуває у зоні невпевненості ». Представники Феміди наголошують: сьогодні такі акції – особливо актуальні, адже це не просто статистичне дослідження, а реальна позиція тисяч громадян, котрі хотіли її донести у своїх відповідях, в першу чергу, до суддів і суду. Тож нині необхідно докласти максимальних зусиль у налагодження конструктивного діалогу з суспільством, з метою вирішення проблемних питань українського правосуддя, повідомили з прес-служби Апеляційного суду Закарпатської області.
До цієї новини немає коментарів