Зростання курсу валюти та цін на паливо змушують закарпатських перевізників бити на сполох!

А з червня пенсіонерів взагалі позбавляють можливості безкоштовного перевезення в транспорті. Та й новий тариф на міське перевезення змусить пересічних ужгородців ходити пішки…

 

Постійно зростаючий та не врегульований курс валют, що призводить до здорожчання автозапчастини та палива, змушують закарпатських перевізників економити на всьому. Багато автобусних маршрутів стають відверто збитковими, а тим часом транспортний склад виходить із ладу і потребує ремонту. Тож, в обласному центрі обговорили питання ситуації із підвищенням тарифів на проїзд в громадському транспорті.

Про наболіле та власну позицію щодо підвищення тарифів журналістам розповіли перевізники Ужгорода, голова Асоціації перевізників «Закарпатавтотранс» Олександр Воронін та голова Асоціації перевізників Ужгорода  Олексій Куля.

Перевізники Ужгорода були ініціаторами цієї зустрічі із мас-медійниками. Виявлена вона тим, що 26 лютого відбулася нарада у міськвиконкомі з приводу підвищення тарифів, де перевізниками було надано нові розрахунки вартості перевезення одного пасажира. Ці розрахунки мають перевірити і опісля буде прийматись відповідне рішення.

«Ситуація склалася через підвищену вартість пального. Ціна кожного дня міняється і чи буде якась стабільність поки що невідомо. Виходячи з тих цін, які вже є, підприємці-перевізники зробили розрахунок і вийшли на тариф за проїзд 4.50 грн. із рентабельністю 15 %. Відомо, що вартість газу з березня-місяця збільшиться на 56 % згідно рішення Національної комісії з врегулювання ринку. Це означає, що ціна на стиснений газ, яким ми заправляємо авто також збільшиться і ми не зможемо заправляти транспорт, бо не буде чим», – розповідає директор ПАТ «Ужгородське АТП 12107» Володимир Козун.

Коли влітку приймали рішення про тариф 3 грн. за міські перевезення, то  між перевізниками та в. о. міським головою була розмова, аби цей тариф протриматися хоча б рік. «Тоді ми не могли передбачити таку ситуацію на ринку як нині. Нажаль, сьогодні цей тариф є збитковим по незалежній від перевізниках причинах. Якщо підніметься ціна й на газ, то прийдеться нашим підприємствам зупиняти автобуси, які їздять на газу», – додає Володимир Іванович.

Основні причини підвищення: паливо, газ, подорожчання автобусів та запчастин, вартість яких пропорційна в доларах і доступна тільки за кордоном. Перевізники звернулися з відповідним проханням підвищити тариф до міського голови, аби це питання не затягувалось, адже ця процедура займає певний час. На думку підприємців, якщо цей процес максимально прискорити, то через півтора місяці прийняте рішення вступить в силу.

«Надіємось на прийняття зваженого рішення щодо ситуації, яка виникла. Сьогодні це проблема не тільки у нашому місті, а й в інших містах області. На жаль, різке підвищення тарифів – це не вихід. Але повинна бути та золота середина, коли пасажир має можливість оплатити проїзд та отримати транспортну послугу, а перевізник має можливість за ці гроші організувати перевезення пасажирів, заправивши транспорт та заплативши зарплату водію», –  каже голова Асоціації перевізників «Закарпатавтотранс» Олександр Воронін.

Не оминули перевізники й питання про пільгове перевезення. Адже держава майже не відшкодовує ні одному перевізнику витрати на пільгове перевезення. Здебільшого це близько 20 %. «Якби нам покривали витрати на пільгове перевезення хоча б на 70-80 %, то не виникало б проблем. Держава дала право пільговику їздити безкоштовно, а компенсувати перевізнику чомусь забула, мовляв, колись заплатимо», – додає пан Олександр.

Нині близько 30 % пасажирів перевозять безкоштовно, адже їм держава надала таку пільгу. За минулий рік підприємцями на пільгові перевезення міжміського та міжрайонного перевезення було затрачено майже 2 мільйони грн. Жоден перевізник не отримав компенсації від держави. А тут вже й з червня пенсіонерів взагалі позбавляють можливості безкоштовного перевезення в транспорті.

Сьогодні понад 45 % транспортного ринку вихопив нелегальний перевізник. Чому? Він їздить без графіку, страховки та виплати податків державі. Натомість легальний перевізник їздить згідно договору Закарпатської ОДА, пройшовши попередньо конкурс. У нього є жорсткий графік, наявність страхових білетів, а також він повинен мати встановлений GPS-навігатор і тахограф.

«Нині ми в такому становищі, що скоро не буде на що заправляти транспорт. Всі думають, що ми піднімаємо тарифи у відчаї. Навпаки, ми хочемо працювати на ринку, адже в першу чергу ми думаємо про пасажира. Але не тільки перевізники повинні дбати про них. Згідно із Законом України «Про автомобільний транспорт» замовником перевезень є обласна та районна державна адміністрація та міська влада. Відповідно, замовник повинен створити перевізнику відповідні умови для рентабельної роботи на маршруті», – аргументує Олександр Воронін.

Самостійно перевізники вирішити свої проблеми не в змозі. Транспортне перевезення – це стратегічна галузь нашого господарства. Якщо люди не зможуть добиратись на роботу, то нажаль, зупиниться багато підприємств тощо. Цю проблему можна вирішити, прийнявши нормальний Закон України «Про автомобільний транспорт», а зміни до нього приймаються уже понад 5  років.

Єдина галузь, яка задіяна в економіці міста і яка на сьогодні має «регуляторку» на тариф це транспорт. Міська влада не регулює ціни ні в аптеках, заправках, продуктових магазинах тощо. «Чому місцева влада не дає пропозицію до Верховної Ради України, аби відмінити «регуляторку» тарифів, які повинні бути економічно виважені і їх повинен регулювати тільки Антимонопольний комітет України, як це є у всіх розвинених країнах Європи?», – каже голова Асоціації перевізників Ужгорода Олексій Куля. Як запевняють ужгородські перевізники, вони самостійно звернуться до ВРУ з цим питанням. Бо не в їхніх інтересах встановлювати завищений тариф. Або влада ввійде в положення перевізників, або ж просто 50 % машин зупиняться і перейдуть на маленькі незручні маршрутки, які будуть рентабельні, але незручні для населення.

 «Я б хотів звернутися до жителів міста, аби вони віднеслися з розумінням до перевізників Ужгорода. Тому що ми зараз стали заручниками колапсу, який стався із співвідношенням долара до гривні. Зараз всі автобуси, які їздять, здебільшого вітчизняного виробництва. Транспортери, які постачають запчастини на ці автобуси із-за кордону, встановлюють ціну у доларах. Відповідно, перевізники не можуть купувати такі дорогі деталі. Ми на межі банкрутства»,– зауважує директор підприємства «Паннонія Авто-Центр» Сабовчик Вячеслав.

Після того, як влітку було встановлено тариф 3 грн. за проїзд, пасажири не помітили єдиного – якихось кардинальних змін у якості надання послуг, які активно були обіцяні перевізниками. «Для того аби якість була на відповідному рівні потрібно придбати нові автобуси. Яка може бути якість, якщо практично не має доходів?», – каже Володимир Козун. Як підмітили перевізники, якість може змінитися, якщо буде встановлений тариф 4.25-4.50 грн.

Також було наголошено на тому, що кожен має право вимагати від водія маршрутки квиток за проїзд, який є страховим полісом для пасажира. У разі неотримання квитка чи будь-якої іншої проблеми, яка виникла (брудний автобус, зухвальство та грубіянство водія тощо), одразу телефонувати підприємцю-перевізнику (номер є в кожному автобусі) і повідомити про ситуацію.

Ярміла Гармасій для Uzhgorod.net

 

01 березня 2015р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів