Як закарпатцям вберегти себе від ДТП на дорогах (ФОТО)

Уникнути ДТП допоможуть навички захисного водіння і здоровий глузд.

 

Так, за статистикою ДАІ, торік на Закарпатті кількість ДТП зросла майже на 20%. 645 дорожньо-транспортних пригод з потерпілими,  в яких 139 осіб загинуло, майже 800 постраждалих, 8 ДТП - з тяжкими наслідками. Затримано 1642 водіїв за керування у нетверезому вигляді.

Невтішною статистикою виявився й І квартал 2015 року - вже сталося 100 ДТП, в яких загинуло 19  осіб, ще 113 травмувалося.

Буквально свіже. Тиждень тому, 19 квітня, у поминальний день у селі Керецьки, що на Свалявщині, сталася жахлива ДТП. Відвідати померлих родичів йшла і сім’я Тетяни Григи. Чоловік, дружина і троє дітей якраз поверталися з кладовища, коли сталося неочікуване: на очах у батьків доньку збив автомобіль. За словами свідків, водій авто марки «Фольксваген Пасат» їхав селом на шаленій швидкості. Перетнувши зустрічну смугу, кермувальник збив 11-річну дівчинку і зупинився біля металевих воріт.  Потерпілу з численними травмами небайдужі селяни одразу відвезли в районну лікарню, звідти  в Закарпатську ОДЛ – у реанімаційне відділення…

Днями у Чинадієві, що на Мукачівщині, двох жінок збив насмерть їх п’яний односельчанин. На місці події правоохоронці з'ясували: чоловік на великій швидкості, намагаючись обігнати мікроавтобус, який рухався попереду, не впорався з керуванням і здійснив наїзд на жінку-велосипедиста, яка їхала узбіччям дороги. Продовжуючи рух, чоловік різко повернув на протилежний бік дороги і зачепив ще одного велосипедиста. У результаті машина з двома потерпілими з'їхала в кювет. Водій, перебуваючи у нетверезому стані, втік. Через годину мукачівські правоохоронці затримали втікача. Чоловік був далеко за селом, за кілька кілометрів від місця скоєння аварії. Спинили його на міжнародній трасі «Київ-Чоп». Жінки, віком 37 та 51 років – загинули  на місці аварії, а 37-річний водій перебуває під вартою.

І це лише частина айсберга, що знаходиться на поверхні: статистика ніяк не враховує конфлікти на дорозі, що стали причиною аварії, і помилки водіїв, що призвели до цих конфліктів. Тим часом їх число велике: фахівці підрахували, що кожен водій кожну годину здійснює від 20 до 60 помилок на дорозі. Лише деякі з них стають причиною конфлікту, і вже зовсім мала їх кількість призводить до ДТП. Тим не менш, знижуючи число промахів водіїв, ми зменшуємо і число реальних ДТП. А знизити їх можна, якщо українські водії освоять навички захисного водіння. Тобто такого, при якому водій, незалежно від дій інших учасників дорожнього руху та при будь-яких обставин, зводить імовірність ДТП до мінімуму.

Головний секрет захисного водіння – їздити так, щоб завжди мати достатньо часу для прийняття рішення та реалізації правильного сценарію в разі виникнення аварійної ситуації.

Не помиляйся, але залиш право на помилку іншим

Імовірність виникнення аварії залежить від чотирьох чинників: від водія (його навичок, уміння, стилю їзди), автомобіля (технічних можливостей і стану), дороги (стану полотна, інфраструктури та організації руху) і середовища (погодних умов і всього, що оточує дорогу і автомобіль). Кожен з них може стати причиною ДТП, але лише водій своїми правильними діями здатний мінімізувати вплив трьох інших факторів. Аналіз причин та хода ДТП переконливо доводить, що лише 5-10% з них були абсолютно невідворотними.

Захист від дурня

Принцип захисного водіння – робити мінімум помилок самому і в той же час бути готовим виправити промахи оточуючих, їздити з запасом на чужі огріхи водіння, з постійно включеним «захистом від дурня». Пам’ятайте: часта необхідність екстрено гальмувати або маневрувати, спрацьовування електроніки, ковзання автомобіля і просто обурені сигнали оточуючих говорять про те, що ви щось робите неправильно. І якщо всі або майже всі на дорозі вам заважають і їдуть «якось не так», значить, саме ваш стиль водіння вкрай недосконалий.

Три золотих правила кермача

Учасники аварій згодом зазвичай нарікають на те, що їм не вистачило дещиці – зайвої секунди для маневру або зайвого метра до перешкоди, що в кінцевому рахунку зводиться до тієї ж нестачі часу на гальмування. У простих і складних ситуаціях алгоритм дій людини різний. У першому випадку вона оцінює ситуацію і діє негайно (на все їй потрібно до напівсекунди), у другому – їй потрібен додатковий час на вироблення рішення (і тоді період реагування збільшується втричі).

Створити запас часу дозволяють правильні вибір швидкості руху, організація простору навколо автомобіля і постійне спостереження за мінливою дорожньою ситуацією. Правильний вибір швидкості означає рух з такою, яка дозволяє вам в будь-який момент повністю зупинитися в межах видимості дороги. При цьому обов’язково коригувати її з оглядкою на якість дорожнього покриття (наприклад, на мокрій дорозі гальмівний шлях збільшується в два рази, на брудній і засніженій – в чотири, а на вкритій льодом – в дев’ять) і на свій стан (якщо відчуваєте себе хворим, роздратованим або втомленим, швидкість потрібно знижувати). Правильна організація простору навколо автомобіля – це, насамперед, дистанція до машини попереду, достатня для того, щоб слідом за нею зупинитися, по можливості не використовуючи екстрене гальмування. До того ж корми машина попереду не повинна обмежувати вам оглядовість: вискочила з-під неї яму вкрай важко об’їхати без втрат, а неможливість переглянути дорогу на достатню відстань може обернутися неприємним сюрпризом у вигляді, наприклад, заглухлого прямо в смузі руху автомобіля. І тут ми, нарешті, підходимо до спостереження. Пам’ятаєте, як казав в знаменитому фільмі герой Леоніда Бикова: «У бою не можна бути сліпим – крути головою на 360 градусів»? На дорозі ситуація схожа, з тією лише різницею, що на відміну від кабіни винищувача часів Другої світової війни дивитися назад допомагають дзеркала. Дивитися вперед потрібно якомога далі, постійно переводячи погляд на ближні зони. Постійно необхідно відшукувати найближчу до автомобіля небезпеку і намагатися мати в голові заготовку рішення на випадок несприятливого розвитку ситуації.

В аварії зазвичай два «батьки»

Жоден водій-порушник не мріє стати учасником ДТП. Всі винуватці аварій – оптимісти: за мить до неминучого вони думають про секундні вигоди маневру, а не про його загрози, які в цей момент здаються віддаленими і неявними. І ще: вкрай рідко ДТП відбуваються в результаті помилки тільки одного з учасників. Насправді у аварії, як правило, мінімум два батьки. Винуватцем зазвичай визнають того, чий відступ від Правил дорожнього руху безпосередньо призвело до зіткнення, наїзду або перекидання. Але досягти цього результату йому обов’язково допомагає якась, нехай і зовсім незначна, промашка іншого учасника інциденту. Який, може, правил і не порушував, а просто знехтував принципами безпечного водіння: зайвий раз не подивився в потрібну сторону, їхав трохи швидше, ніж слід, на мить раніше рушив з місця або на мить пізніше, ніж необхідно, почав маневр або гальмування. Так, формально він не винен, але від цього легше не стає.

На захист двоколісних

Виходячи зі співвідношення кількості машин, пішоходів і велосипедистів на дорогах, у останніх мало не в сотню разів більше шансів потрапити в сумну статистику жертв ДТП. Тому перше правило для водіїв: здійснюючи поворот направо з крайнього правого ряду, не забувайте дивитися в дзеркала – між правим бортом вашої машини і узбіччям цілком може виявитися двоколісний учасник дорожнього руху. Та й в принципі вчитеся в дзеркалах весь час шукати велосипедистів. А шанувальники еко-транспорту, крім стандартних правил не поводитися непередбачувано, носити шолом і перетинати пішохідні переходи пішки, а не на велосипеді, повинні запам’ятати ще один закон. Незважаючи на те, що правила забороняють велосипедистам рух лише по автомагістралях, намагайтеся уникати і тих доріг, де дозволена швидкість від 80 км/год. Наїзд авто, що рухається з такою швидкістю, шансів вижити велосипедисту залишає мало.

До слова, за минулу добу в Україні сталося 75 ДТП, в яких 16 людей загинуло, повідомляє прес-служба ДСНС України. Ще 89 людей отримали травми різного ступеня тяжкості. Загалом з початку року в Україні сталися 5 тис. 237 ДТП, в яких 878 людей загинули.

Насамкінець, варто зазначити, що нині серед головних причин аварій стають не лише водії чи пішоходи, а незадовільний стан дорожнього полотна. Якщо брати до уваги не тільки порушення дорожнього покриття і слизькі дороги в зимовий час, а й відсутність розмітки, «кишень» для громадського транспорту, розгінних смуг, регульованих перехресть, непередбачувана ямковість, то кожне друге ДТП можна віднести на предмет «поганих доріг». Закарпатськими дорогами цілодобово рухається пасажирський транспорт та пішоходи. Таким чином, в будь-який час можна очікувати дорожньо-транспортні пригоди не лише з матеріальними збитками, а й з важкими наслідками для життя та здоров’я краян...

Валерія Громицька для Uzhgorod.net.ua

 

26 квітня 2015р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів