Влада таки вигадала, що робити з пенсіонерами
Закарпатці стануть залежні не лише від від тривалості страхового стажу та розміру заробітку…
Кожен з нас має усвідомити, що від того, як ми працюємо – офіційно чи неофіційно, як отримуємо заробітну плату – легально чи у конвертах, залежатиме розмір майбутньої пенсійної виплати.
Відомо, що з 1 січня 2016 року в Україні буде скасовано спеціальні пенсії, а пенсійне забезпечення громадян (крім військових) здійснюватиметься за єдиними для всіх принципами – нормами Закону "Про систему пенсійного забезпечення та загальнообов’язкове державне пенсійне страхування.
Такі новації передбачає зареєстрований у парламенті за № 2767 проект Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій". Основні положення цього законопроекту роз’яснили фахівці головного управління Пенсійного фонду в Закарпатській області.
Зважаючи на стан діючої нині солідарної системи пенсійного страхування, принцип якої – працюючі утримують працездатних за рахунок сплати страхових внесків, на складну демографічну ситуацію в державі, обтяження бюджету Пенсійного фонду невластивими видатками та значними обсягами заборгованості, у тому числі з відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, давно назрілим є питання комплексного реформування системи пенсійного забезпечення в Україні та повернення її до страхових принципів функціонування, що діють в усьому світі. Ці принципи дуже прості: кожна людина повинна формувати своє пенсійне майбутнє. Кожен з нас має усвідомити, що від того, як ми працюємо – офіційно чи неофіційно, як отримуємо заробітну плату – легально чи у конвертах, безпосередньо залежить розмір майбутньої пенсійної виплати: скільки відраховували внесків, стільки в перспективі й отримуватимемо. Якщо ж людина нічого не відраховувала, нею має опікуватись держава, котра й вирішуватиме питання про можливість надання соціальної допомоги, однак ці виплати не повинні здійснюватись за кошти пенсійної системи.
Тому передбачене у поданому на розгляд Верховної Ради законопроекті за № 2767 впровадження в Україні накопичувальної системи – це життєва необхідність, що дозволить у певній мірі фінансово розвантажити нинішню солідарну систему та створити для громадян ще одне джерело одержання пенсійних виплат. І, звісно, принципово важливо, що, завдяки запропонованим змінам, планується абсолютно інший, справедливий з точки зору суспільства, порядок нарахування пенсій, без існуючого протягом багатьох років поділу на "спеціальних" та інших пенсіонерів.
Що ж планується змінити в нинішній солідарній системі? Насамперед, про що вже йшлося, з 1 січня 2016 року передбачається скасування системи "спеціальних" пенсій та встановлення для всіх категорій громадян (крім військовослужбовців) єдиних принципів нарахування пенсійних виплат. Це означає, що незалежно від характеру роботи та категорій посад, які громадяни обіймали, пенсії їм призначатимуться за нормами єдиного закону "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" і залежатимуть винятково від тривалості страхового стажу та розміру заробітку.
При цьому, «пенсійні» фахівці наголошують, що всі державні службовці та прирівняні до них особи (науковці, прокурори, судді, народні депутати), які на момент запровадження закону матимуть не менше 10 років спеціального стажу, під час виходу на пенсію одержать право на отримання компенсації у зв’язку з тим, що ці працівники сплачували внески до Пенсійного фонду у вищому розмірі (на 2,5% більше), ніж інші працюючі громадяни. Обсяг компенсації залежатиме від тривалості спеціального стажу і обраховуватиметься у прожиткових мінімумах для працюючих громадян: при наявності спецстажу від 10 до 15 років пропонується у розмірі 10 мінімумів, від 15 до 20 років – 15 мінімумів, більше 20 років – 20 прожиткових мінімумів.
Що стосується "спецпенсій", призначених до 1 січня 2016 року, їх виплата здійснюватиметься за умовами, що діяли до набрання чинності новим законом. При цьому такі пенсії не підлягатимуть індексації та перерахункам до того часу, доки їх розмір не зрівняється з розміром пенсії, обчисленої за нормами цього закону. Надбавки, доплати та підвищення до пенсій теж встановлюватимуться згідно з ним (нині вони визначаються різними нормативно-правовими актами).
Законопроектом пропонується також перекласти на державний бюджет України ряд нинішніх витрат солідарної системи пенсійного страхування, тобто звільнити її від невластивих для неї виплат. У переліку того, що необхідно зробити – удосконалення механізму відшкодування фінансування пільгових пенсій. Законопроектом пропонується заміна такого відшкодування на додатковий внесок у складі єдиного соціального внеску.
Для багатьох громадян, які виїхали за кордон, новий закон надасть можливість отримувати призначені в Україні пенсії. Це стосується тих осіб, котрі оселилися в країнах, з якими українська держава не уклала міжнародних договорів у сфері пенсійного забезпечення. На сьогодні Пенсійним фондом виплата пенсій здійснюється тільки в ті 23 країни, з якими такі договори укладені. Нова норма стосуватиметься осіб, які виїжджатимуть за кордон після 1 січня 2016 року.
Ще одна надважлива новація поданого до парламенту законопроекту – з 1 січня 2017 року передбачається запровадити другий рівень системи пенсійного забезпечення – накопичувальну пенсійну систему. Вона передбачатиме два вікових рівні залучених до неї громадян. Обов’язковому страхуванню підлягатимуть особи до 35 років – аби у них було достатньо часу для накопичення пенсійних активів, як відчутної допомоги до солідарної пенсії. На добровільних засадах у накопичувальній системі зможуть взяти участь і особи старшого віку – від 36 до 55 років. Розмір внеску у перший рік функціонування системи становитиме 2%, а надалі щороку збільшуватиметься на 1% – до досягнення максимального розміру 7%. Разом з тим, із збільшенням розміру внеску для застрахованої особи, починаючи з 2018 року, відповідно на такий же відсоток зменшуватиметься розмір єдиного соціального внеску для роботодавця, тобто відбудеться частковий перерозподіл сплати цього внеску від роботодавця до працівника. Таким чином, у 2022 році, коли ставка ЄСВ для громадянина складатиме 7%, для роботодавця вона буде зменшена на 5%.
Гарантом збереження коштів у накопичувальній системі виступатиме держава. Для цього буде створено Накопичувальний пенсійний фонд, який формуватиметься урядом та здійснюватиме адміністрування страхових внесків. Цим фондом на конкурсній основі будуть залучені компанії з управління активами, діяльність яких контролюватиметься Радою фонду та відповідальними державними органами.
Наступним напрямком реформування пенсійної системи є запровадження накопичувальної професійної системи. Вона торкнеться осіб, а вірніше професій, які раніше мали пільговий статус. Учасників цієї пенсійної програми буде розділено на 5 категорій. До першої категорії відноситимуться особи, які працюють за списком 1 (шахтарі, ливарники та інші), до другої категорії – особи, які працюють за списком 2 (робітники локомотивних бригад, зварювальники, монтажники-висотники, водії вантажних автомобілів та інші), до третьої категорії – особи, які мають право на пенсію за вислугу років (педагоги, лікарі), до четвертої категорії – інженерно-технічний склад цивільної авіації, жінки – трактористи-машиністи та інші, до п’ятої категорії – державні службовці та прирівняні до них особи.
Громадяни, які сплачуватимуть страхові внески за професійною пенсійною програмою, при досягненні визначеного цим законом віку або набуття певного стажу матимуть право на професійну пенсійну виплату. Джерелом фінансування таких виплат стануть підвищені розміри страхового внеску, які сплачуватимуться: для першої-четвертої категорії учасників пенсійної програми – роботодавцем на користь працівників (у різних для кожної групи працівників розмірах), щодо п’ятої категорії, то ці страхові внески у розмірі 2,5% сплачуватимуться самими державними службовцями та прирівняними до них особами. Оскільки із заробітної плати держслужбовців утримується ЄСВ у розмірі 6,1%, то 2,5% надходитимуть до професійного накопичувального фонду, а решта 3,6% – спрямовуватимуться до солідарної системи Пенсійного фонду.
Також фахівці наголошують, що з прийняттям даного законопроекту докорінно зміниться пенсійна система в Україні. Запровадження накопичувального принципу майбутніх пенсій підштовхне розвиток недержавного пенсійного забезпечення та посилить інтерес громадян до інструментів фондового ринку. Окрім того, в нас з’являться акумульовані накопичувальною системою довгострокові інвестиційні ресурси, які можуть бути використані на фінансування економіки та соціальної інфраструктури.
Що важливо – реалізація нового законопроекту не потребує додаткових коштів із державного бюджету, оскільки ним пропонується перекласти на держбюджет невластиві Пенсійному фонду виплати. На звільнену, завдяки цьому, суму (близько 6 мільярдів гривень) буде зменшено видаткову частину ПФУ і, як наслідок, знижено кредиторську заборгованість Пенсійного фонду на покриття касових розривів з державного бюджету.
Та чи такі зміни будуть схвально зустрінуті суспільством як соціально справедливі, адже пенсія має залежати від трудового внеску працівника, а не від його професійного статусу, покаже час. Мова, звісно, не йде про військовослужбовців, котрі захищають сьогодні нас і країну від терористів та найманців. Вони отримуватимуть пенсію за своїм законом.
Щодо змін на краще, які має принести пенсійна реформа, то фахівці висловили сподівання, що ці зміни не в такому вже далекому майбутньому і зовсім скоро пенсії, які отримуватимуть закарпатці, стануть значно вагомішими і цих коштів буде достатньо для достойного життя людей похилого віку.
Валерія Громицька для Uzhgorod.net.ua
До цієї новини немає коментарів