Як закарпатці примудряються їздити на нерозмитнених автівках, не порушуючи закони

Адже в розмитненні іномарки, якій до 10 років, практичного сенсу немає.

 

Початок 90-х, як відомо, ознаменувалося бумом імпорту старих іномарок із Західної Європи. За $ 500-1,5 тис. цілком реально було придбати на авторинку, приміром, Німеччини, 10-15-річний Opel, VW або BMW і, пригнавши його в Україну, “наварити” на продажі від 1,5 до 3 тис. доларів. На жаль, лавочку швидко закрили. Захищаючи національний автопром (“Таврії” та “Деу” ніхто не хотів купувати) уряд у 1998-му році заборонив ввезення автомобілів, старше восьми років, а нові іномарки обклали митом у 15-25%.

У підсумку Україна стала країною-лідером у Східній Європі за дорожнечею машин. І навіть вступ країни до СОТ (з 2008 року) не змінив ситуації: ввезення авто старше восьми років дозволили, але обклали акцизом, що в рази перевищує ціну машини. Тобто практичного сенсу в розмитненні таких авто немає.

Але, як з’ясовується, в законодавстві є прогалина, яку більшість краян використовують для того, щоб їздити на нерозмитнених авто. Ось подробиці цієї схеми.

озводняк" митниці і ДАІ

Довіреності перестали бути обов’язковими рік тому. Здавалося б, країна вже мала бути заповненою тимчасово ввезеними авто, але на практиці такі машини трапляються дуже рідко. Чому ж лазівка не користується попитом?

Знайомий перегонник на правах анонімності пояснив одному виданню, що спроби використання нерозмитнених авто торік робилися, однак співробітники Державтоінспекції після зупинки авто з іноземними номерами з українцем за кермом, такі машини відбирали і доставляли на штрафмайданчик. Доводилося відкуповуватися – платити близько $100. Важливий нюанс – приводом для затримання авто завжди є порушення митних правил, але співробітники ДАІ у всіх випадках везли машини до найближчого підрозділу митниці. А вже там інспектор Держмитслужби складав на водія протокол. А автомобіль затримувався до суду, щоправда, після суду теж – у всіх відомих нашому співрозмовнику випадках суд приймав рішення про конфіскацію автомобіля (за контрабанду).

Експерт Вадим Володарський вважає такі дії співробітників Державтоінспекції незаконними. “Закон” Про міліцію “не містить положень, які б уповноважували міліцію стежити за дотриманням митних правил. Більше того, порушення цих правил не є причиною для зупинки транспортного засобу інспектором ДАІ. А отже, він не може затримувати ні осіб, ні їх майно і куди б то не було його доставляти. Такі дії легко оскаржити”, – вважає експерт. Сам же інспектор ДАІ протоколів за такого роду порушення, за його словами, складати не має права. Тобто ключі від авто можна не віддавати, самостійно на штрафмайданчик або в митницю також можна не їхати. Фактично, водіїв, які відкуповувалися від даішників, в цьому випадку просто “розвели”.

Поставте авто на облік за 2 місяці

Описана схема їзди на нерозмитнених автомобілі зручна, насамперед, жителям прикордонних областей, серед яких Закарпаття – домовитися з іноземцем, що живе в сусідньому селі по той бік кордону, і раз на рік запрошувати його в гості, щоб він виїжджав на машині і потім ввозив її в Україну назад, ніяких складнощів немає. Однак, щоб не виникало проблем, потрібно врахувати, що такі автомобілі в обов’язковому порядку протягом 2 місяців після ввезення потрібно зареєструвати в ДАІ (згідно з ч. 5 ст. 11 ЗУ “Про порядок ввезення в Україну, митного оформлення й податкового оподаткування особистих речей, товарів і траспортних засобів … ”

Якщо цього не зробити, у ДАІ буде привід затримати автомобіль і доставити його на штрафмайданчик. Але якщо машина зареєстрована, ніяких проблем, поки не пройшло 12 місяців, виникати не повинно. Машину можна купити в Німеччині (там кращі ціни і вибір в ЄС), зареєструвати на словака або поляка, який на цьому авто заїде, а назад відправиться автобусом. Прозвон по оголошеннях показав, що небагаті брати-слов’яни з радістю надають таку послугу за 100-200 євро (особливо легко домовитися з поляками).

Але от що робити, якщо іноземець один раз ввіз авто, відправився до себе на батьківщину і більше не виходить на зв’язок? Вадим Володарський пояснює, що на цей випадок можна попросити у іноземця оформити на себе довіреність – закон не забороняє представляти інтереси іноземця на митниці, у тому числі і з питань оформлення товарів (у даному випадку автомобіля). “Правових підстав для відмови в декларуванні транспортного засобу, так само як і при необхідності в інших діях з ним не буде”, – вважає юрист.

Як продати нерозмитнене авто

У всій описаній схемі ухилення від податків це, мабуть, найвужчий момент. Справа в тому, що власником авто є іноземець, відповідно, продавати його має право тільки він – відразу змиріться з тим, що потрібно виїжджати для відчуження за кордон і виробляти процедуру розмитнення (є сенс, якщо машина молодше 8 років) для продажу на українському ринку. Чисто теоретично авто можна спробувати продати і на одному з авторинків Польщі, але машини після пробігу по Україні мало кого цікавлять.

Лазівки в законах

Згідно ст. 11 ЗУ “Про порядок ввезення в Україну, митного оформлення й податкового оподаткування особистих речей, товарів та траспортних засобів …”, на територію України дозволено тимчасове ввезення автомобілів, але тільки нерезидентам країни для особистих потреб і на термін до одного року. Начебто все зрозуміло і однозначно: водій-іноземець показує на кордоні техпаспорт, в якому зазначено, що машина зареєстрована, наприклад, у Польщі, підписує зобов’язання протягом року вивезти авто з країни, а також знайомиться зі змістом вищезгаданої статті, де прописана заборона передавати авто у володіння або користування іншим особам.

Однак адвокат Вадим Володарський, який спеціалізується на захисті прав автомобілістів, вказує на те, що в даний момент закон не забороняє іноземцю передавати управління своїм авто водієві-українцю – з юридичної точки зору поняття “управління авто” і “використання авто” є різними. У попередні роки колізії не виникало – щоб отримати право на керування машиною, водій повинен був взяти у власника-іноземця довіреність – свого роду “договір позики”, що дає право на користування авто. Але згідно із згаданим вище законом, іноземець її видати не міг.

Все змінилося в минулому році з відміною довіреностей. “Тепер ніяких документів про передачу управління не потрібно. Власник дав іншому водієві ключі і техпаспорт – і той може законно їздити. Ніякого” договору позики “не існує, – вважає експерт, – Все законно”.

Приклад із життя

Незважаючи на те, що для управління нерозмитненим автомобілем з юридичної точки зору перешкод немає, наведений нижче приклад з Єдиного реєстру судових рішень, демонструє, що навіть якщо водій з точки зору закону хоч 100 разів правий, все одно немає ніякої гарантії, що машину не відберуть.

У листопаді 2011-го громадянин Литви Б. попросив свого колегу С. (теж литовця), який виїжджав з Вільнюса, приїхати до Києва на автомобілі, що належить Б. Той так і зробив – приїхав в Україну, оформив тимчасове ввезення і передав машину законному власнику. Але їздити по наших дорогах у литовцю вийшло недовго – патруль ДАІ затримав авто на штрафмайданчик. Підставою стало те, що машиною керувала не людина, яка ввезла її в Україну, а власник. Нібито литовець мав отримати на це дозвіл митних органів. Складно зрозуміти, яке відношення державтоінспекція має до митниці, але факт залишається фактом – затримання провели саме інспектори ДАІ, які й передали машину митникам. Яким чином їм вдалося з’ясувати, хто ввозив автомобіль – загадка. Митники у свою чергу склали протокол про порушення митних правил, передбачених ст. 336 Митного кодексу, техпаспорт вилучили, а авто поставили на штрафмайданчик. Надія на суд також не виправдалася – автомобіль конфіскували. Суд апеляційної інстанції лише замінив конфіскацію на великий штраф.

Uzhgorod.net.ua

 

13 вересня 2015р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів