Ужгород — одне з найзабрудненіших міст України
За зведеними даними по Україні, за станом забрудненості атмосферного повітря Ужгород займає 9 місце, тобто входить до десятки найбільш забруднених міст, попереду — промислові гіганти Сходу та Центру.
Саме про це йшлося на четверговому засіданні Ужгородського прес-клубу реформ. Так, за словами керівника лабораторії спостережень за забрудненням атмосферного повітря Закарпатського гідрометеоцентру Василя Лобка, рівень пилу в повітрі міста протягом останніх п?яти років наближа?ться до гранично допустимих концентрацій (ГДК). Та пил ? ще півбіди, а ось формальдегіди чи бензопірен, кількість яких останнім часом далеко перевищу? норми, ? справжньою катастрофою. Адже саме ці речовини, за словами лікарів, ? одними з основних збудників онкологічних захворювань.
"Згідно з нашими дослідженнями, основними забруднювачами повітря Ужгорода ? автомобільні викиди, тобто, формальдегіди, бензопірен, діоксид азоту, а також важкі метали, ? сказав В. Лобко. ? Так, вміст формальдегіду зроста? з року в рік, порівняйте: за граничної норми вмісту ці?ї речовини 0,03 мг на м3, у 2000 році показник був 0,006, то у 2003?2004 рр. він зріс до 0,09?0,15 мг на м3. Аналогічна ситуація з бензопіреном, показники якого нині у кілька разів перевищують гранично допустимі норми".
Говорячи про автомобільні викиди, потрібно сказати, так би мовити, й про соціально-економічний чинник, що також вплива? на екологію Ужгорода. Так, за словами викладача хімічного факультету УжНУ Василя Гомоная, треба враховувати й наші погані дороги, їздячи якими водіям доводиться постійно гальмувати-газувати (саме в такі моменти найбільше викидів у повітря). "До того ж, за останні рік?два практично всі маршрутні таксі та автобуси Ужгорода, перейшли на газ замість бензину, дешевше виходить, ? каже В. Гомонай. ? Викиди ж у результаті спалювання газу більше насичені формальдегідами, ніж бензинові".
Серед інших причин забруднення повітря Ужгорода фахівці називають такі: кліматична специфіка Ужгорода та скорочення площі зелених насаджень. Щодо першого, то, за словами В. Лобка, більше половини року (65?70 % днів на рік) місто перебува? у штилі ? швидкість вітру не перевищу? 1 м/с. Це означа?, що забруднювальні речовини не розвіюються, не виносяться за межі міста.
Тим часом на сполох б?ють лікарі: за даними обласного онкодиспансеру, протягом останніх років збільшилася кількість хворих на онкозахворювання верхніх дихальних шляхів, а в переліку одних з основних причин ? канцерогенні речовини бензопірен та формальдегід, які потрапляють у повітря внаслідок роботи двигунів внутрішнього згорання й, накопичуючись у організмі, можуть стати причиною розвитку раку. До слова, захворювання на рак легенів на Закарпатті лідиру?. Загалом щороку в регіоні ре?струють 3000 онкохворих, серед них лише за минулий рік 506 осіб мають рак органів дихання.
Дані Ужгородської міської дитячої лікарні також сумні: якщо у 1996 році бронхіальну астму виявляли у 0,34?0,5 % хворих на 1000 діток, то у 2004 році цей показник зріс до 0,99 %. Лікар-пульмонолог Таїсія Шуберт повідомила, що поширеність бронхіальної астми у діток останніми роками просто вража?.
Фахівці пропонують виходи з ситуації, причому, за їхніми словами, не такі вже й дорогі. Насамперед потрібно, аби ужгородська влада розблокувала центральні вулиці міста, які сьогодні фактично перетворилися на стоянку приватних авто. Гальмуючи у пробках, машини викидають у повітря в кілька разів більше шкідливих речовин. Поліпшенню ситуації сприяло б прийняття міською владою рішення про обмеження руху транспорту у центрі міста.
Відтак варто би вже замислитися над будівництвом підземних переходів, такі проекти не ? дуже дорогими, і будівництво бодай одного переходу на рік бюджет "потягне". ?, звичайно ж, екологи застерігають від неправильного вирубування дерев, які все-таки відгороджують проїжджу частину від помешкань.
Пропозиції й справді нескладні для виконання, лише міська влада їх чомусь не чу?. Вочевидь, екологи при мерові дуже вже професіонали...
Р?О
До цієї новини немає коментарів