КРУ: про деякі актуальні питання, що стосуються державних закупівель
Здійснити закупівлі без повноцінного тендеру в деяких випадках просто неможливо. Без нього не обійтися, приміром, в будівництві, при купівлі складного обладнання або проведенні науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт.
Для переважної більшості людей поняття „тендер” практично нічого не означає. Та якщо сказати, що це є системою державних закупівель, основним принципом якої є максимальна економія та ефективність використання бюджетних коштів, що є одним із визначальних пріоритетів бюджетної системи України, тоді все стає зрозумілим. Саме через проведення тендерів визначаються розпорядники державних коштів на будівництво, приміром, шкіл, на зведення мостів та доріг, навіть на закупівлю ліків для медичних установ та картоплі для дитячих садочків. Окрім того, механізм системи державних закупівель передбачає створення конкурентного середовища в сфері державних закупівель та недопущення корупції.
Згідно з Законом України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні", органи ДКРС починаючи з 1993 року здійснюють державний фінансовий контроль за використанням державних ресурсів, зокрема у сфері державних закупівель. З 2006 року була конкретизована функція контролю у сфері державних закупівель: статтею 3–2 державна контрольно-ревізійна служба віднесена до органів, які здійснюють державний нагляд та контроль у сфері державних закупівель. Змінами ж до Закону України про ДКРС, які набули чинності з березня 2007 року, на Службу були покладені функції контролю державних закупівель на всіх стадіях їх проведення. При здійсненні тендерних процедур неухильне дотримання Закону забезпечить їхнє справедливе проведення, а отже, й економію державних коштів.
Для організації контролю у цій сфері до Закону "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" введено новий різновид контролю – "перевірка державних закупівель". В КРУ в Закарпатській області створено сектор з питань державних закупівель.
Майже щорічно вносяться зміни до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (далі – Закон). Так, у 2006 році було внесено низку змін до Закону під № 424-V (далі – Закон № 424), основні норми якого введені в дію з 11 березня 2007 року.
Так, згідно зі змінами до розділу І "Загальні положення", в абзаці 3 статті 1 Закону про закупівлі дано визначення таким суб’єктам господарювання, як "підприємства - державні, казенні, комунальні підприємства та господарські товариства, в яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 %, їх дочірні підприємства, а також підприємства, господарські товариства, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків належить державним, казенним, комунальним підприємствам та господарським товариствам, в яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 %". До державних коштів віднесено також кошти Аграрного фонду, державного та місцевих фондів енергозбереження, кошти установ чи організацій, створених в установленому порядку органами державної влади, органами Автономної Республіки Крим чи місцевого самоврядування, кошти підприємств (абзац 6 ст. 1). Відтепер дія Закону поширюється на всі закупівлі товарів, робіт і послуг, що повністю або частково здійснюються за рахунок державних коштів, за умови, що вартість предмета закупівлі для товарів і послуг дорівнює або перевищує 20 тисяч гривень, а для робіт – 50 тисяч гривень (ч. 1 ст. 2). А при закупівлях підприємствами за рахунок інших державних коштів (крім бюджетних) норми Закону застосовуються, якщо вартість придбання товару (товарів), послуги (послуг) становить або перевищує 50 тисяч гривень, а робіт – 400 тисяч гривень.
Слід нагадати, що за порушення законодавства вимог Закону та іншими нормативними правовими актами, розробленими на його виконання, посадові особи замовників та учасників торгів несуть адміністративну відповідно до Закону України.
Зазначимо, що за порушення вимог Закону при здійсненні закупівель за державні кошти, на посадових осіб підприємств, установ та організацій, згідно зі змінами до ст. 164-14 Кодексу України про адмінправопорушення, розмір штрафу становить від 150 до 350 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або від 2550 до 5950 гривень. Ті самі дій, вчинені повторно протягом року після, накладання адміністративного стягнення за одне адміністративне правопорушення, тягне за собою накладання штрафу від 350 до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або 5950 до 8500 гривень. Тому керівникам тих суб’єктів господарювання, дії яких підпадають під цей Закон, повинні особливу увагу приділяти вищезгаданим питанням.
Нагадуємо, в Інтернет-мережі діє офіційний сайт КРУ в Закарпатській області за адресою www.kru.zakarpattya.net, зайшовши на який можна знайти і окремі відповіді на питання щодо тендерного законодавства, і контактні телефони та електронну адресу сектору перевірок державних закупівель, за якими можна отримати відповіді на окремі проблемні питання.
Сергій Лохаївський,
завідуючий сектором перевірок державних закупівель КРУ в Закарпатській області
До цієї новини немає коментарів