Іршавська РДА: Продаж Боржавської вузькоколійки - свавілля, яке творилося без згоди громади району
Звістка про те, що розпочато демонтаж колії на відрізку Приборжавське-Кушниця, сколихнула не тільки район, область, а й країну. Матеріали про небачене варварство блискавично з’явилися у всіх засобах масової інформації. Це свавілля робилося без згоди територіальної громади і без відома керівників району.
Звістка про те, що розпочато демонтаж колії на відрізку Приборжавське-Кушниця, сколихнула не тільки район, область, а й країну. Матеріали про небачене варварство блискавично з’явилися у всіх засобах масової інформації. Це свавілля робилося без згоди територіальної громади і без відома керівників району. Виявляється, регіональне відділення Фонду державного майна України в Закарпатській області виставило на аукціон 15 кілометрів вузькоколійки від Приборжавського до Кушниці. Покупцем виявилася Анна Светлічна із Луганська.
3 червня на місці події побував голова районної ради Станіслав Сухан. Із ним зустрівся наш кореспондент і взяв інтерв’ю .
— Це повідомлення просто шокувало. Бо йдеться про історичну пам’ятку. Вузькоколійка побудована ще в 1907-1909 роках за Австро-Угорської імперії, яка в той час була прогресивним технічним проектом щодо розвитку нашого регіону.
За радянських часів вузькоколійка використовувалась як для пасажирських перевезень, так і для транспортних.Нею перевозили ліс, вугілля, вапно, каміння, продукцію підприємств і організацій. Нею користувалися абразивний завод, меблева фабрика, Приборжавський завод будматеріалів, Довжанський лісокомбінат, шахта “Ільницька”, бавовняно-ткацька фабрика.
— Станіславе Васильовичу! На початку 80-х років ХХ століття вузькоколійка зазнала реконструкції. А відтак – почався її занепад. Відрізок дороги Суха-Бронька-полонина Кук було демонтовано в 1990 році. Йшлося до того, щоб вузькоколійку закрити. Усе зводилося до того, що утримувати її економічно невигідно, бо вона приносить лише збитки. Так, за даними Ужгородської дирекції залізничних перевезень, під час роботи Боржавської вузькоколійки видатки на утримання вузькоколійних дільниць становили від 1,5 млн. до 2 млн. грн. у рік.
— Це так. Але вузькоколійка — одна з унікальних в Україні. Вона має не лише туристичну, а й історичну цінність. Незважаючи на те, що вузькоколійку неодноразово намагалися закрити, депутати районної ради завжди виступали на її захист. Досить лише переглянути перелік рішень, звернень, клопотань районної ради, районної держадміністрації щодо збереження вузькоколійки, починаючи з 2002 року. Ще 23 листопада 2002 року було прийнято протокол постійних комісій районної ради, згідно якого направлено листа у Кабмін України по збереженню Боржавської вузькоколійки. Рішенням районної ради “Про програму забезпечення функціонування вузькоколійної залізниці на території Іршавського району” від 7.02. 2003 р. було виділено кошти та відремонтовано 2 залізничні вагони для перевезення туристів та пофарбовано паровоз. Немаловажне значення має і рішення районної ради №93 “Про ділянку вузької залізничної колії Приборжавське-Кушниця”, згідно якого було звернуто увагу правоохоронних органів про вжиття заходів щодо запобігання демонтажу вузькоколійки на відрізку Приборжавське-Кушниця. 30.10. 2007 року було підготовлено спільний лист райради та РДА до відділення ФДМУ в області про клопотання не включати відрізок вузьколійки Приборжавське-Кушниця до переліку об’єктів, що підлягають приватизації, та передачі її у комунальну власність району. 6 грудня 2007 року було прийнято рішення районної ради №203 “Про пропозиції щодо використання вузькоколійної залізничної дороги” – про згоду на прийняття у комунальну власність району відрізку вузькоколійки між станціями “Приборжавське–Кушниця”. Серед важливих документів – рішення районної ради №294 “Про збереження та безпечне функціонування вузькоколійної залізниці”. Було прийнято Звернення до Президента, Прем’єр-Міністра України та окремих депутатів Верховної Ради про збереження вузькоколійки Берегово-Кушниця та недопущення її закриття. 16 квітня 2010 року було підготовлено лист районної ради до начальника управління культури і туризму облдержадміністрації про включення вузькоколійної залізниці Хмільник-Довге та Іршава-Ільниця до Державного реєстру нерухомих пам’яток України, як пам’ятку науки і техніки. Проводилися відповідні наради з питання тимчасового демонтажу або передачі на баланс району вузькоколійки Іршава-Приборжавське. І нарешті – на нараді при голові районної ради, яка відбулася 20.04.2011 року, було прийнято протокол про відмову у наданні згоди на тимчасовий демонтаж вузькоколійної колії від станції “Іршава” до станції “Приборжавське” та направлено листа-клопотання на адресу ДТГО “Львівська залізниця” про безоплатну передачу у комунальну власність району вказаної колії разом із земельною ділянкою, яка знаходиться під нею.
Отже, депутати районної ради все робили для того, щоб вузькоколійку зберегти для майбутніх поколінь. І ми будемо наполягати і надалі, щоб зберегти родзинку краю.
Іршавська районна рада
До цієї новини немає коментарів