Богдан Андріїв: Ужгородці відкрито мають бачити прозорість тендерних закупівель
Керівництво міста взяло участь в обговоренні щодо системи електронних закупівель в обласному центрі.
В Ужгороді обговорили питання електронних закупівель, яке стало актуальним ще на минулому тижні, коли про це писали закарпатські Інтернет-ЗМІ. Під час засідання в Ужгородському-прес клубі, в якому взяв учать й в. о. мера міста, обговорили тему – «Електронні закупівлі – крок у боротьбі з корупцією».
«Питання електронних закупівель є надзвичайно актуальним сьогодні. Їх метою є викорінення корупції, створити справедливі умови для наших підприємців. Демократичних альянс подав ініціативу до Ужгородської міської ради з проектом рішення, де ми просимо міську раду зобов’язати усіх суб’єктів закупівель (їх близько 20) опубліковувати на сайті мерії інформацію, результати, ціну про всі закупівлі; опублікування на сайті Ужгородської міської ради усіх планів закупівель (на рік) та їх додатків. Всі ужгородці мають бачити, що міська рада планує і на який період року», – розповідає Олександр Пересоляк, адвокат, керівник Закарпатського обласного осередку «Демократичний альянс».
Закупівлі «дотендерні» здійснюються в довільній формі і жодним законодавством не врегульовані. Це до 1 000 000 грн. роботи і до 100 000 тис. товари і послуги. Проконтролювати цей процес майже нереально.
Наразі місцеву ініціативу підписали вже 4 депутати, долучився і в.о. міського голови Богдан Андріїв, а також понад 100 мешканців міста, що є необхідним, аби рішення було винесено на сесію міської ради. Якщо Ужгород розпочне цей проект, то він буде у трійці міст України, які перейняли цей передовий досвід. «Ми будемо продовжувати збирати підписи на підтримку місцевої ініціативи на прощі Театральній, аби підтвердити важливість для мешканців Ужгорода цього проекту-рішення», – каже Олександр Пересоляк.
В.о. міського голови Богдан Андріїв також долучився до обговорення і, зокрема, зазначив: «На всі закупівлі використовуються бюджетні кошти, а саме платників податків. Я вчора на нараді міської ради дав доручення з цього питання відповідальному працівнику міськради, який займається державними закупівлями. Буде детально вивчено юридичну базу системи державних електронних закупівель ProZorro.org. Вчора також до мерії надійшов лист від розробників цієї системи. Найближчим часом ми його опрацюємо й адаптуємо до наших умов. Підготуємо проект-рішення на сесію. Для того, аби не було можливих майбутніх звинувачень міської ради, її непрозорості , варто впровадити проект із електронних закупівель. Таким чином ми зможемо зекономити бюджетні кошти, тому що за допомогою цієї системи знайдуться виконавці та надавачі послуг, які мають найдешевші пропозиції».
Що стосується прозорості, то пан Богдан абсолютно згідний, що громадяни міста, а також журналісти повинні бачити, куди, як, скільки використовується коштів, хто є виконавцем робіт та проектів.
Про технічні моменти цієї системи розповів Ференц Бакі, системний адміністратор, керівник проекту «Відкрите місто». «Система працює дуже просто та раціонально. Закупівля проводиться в чотири етапи. Спершу проходить оголошення закупівель. Наступний крок – усі користувачі бачать умови закупівель і можуть прийняти рішення брати участь у торгах чи ні. Далі починається період уточнення. Потенційні постачальники можуть ставити запитання щодо закупівлі, а також вказувати замовнику на можливі неточності, на що той відповідає і може внести зміни в закупівлю. Упродовж цього періоду учасники ще не можуть подавати пропозиції. Після цього, коли всі уточнення закінчуються, починається початок прийому пропозицій. Замовник втрачає можливість вносити зміни до оголошення, а учасники можуть подавати свої пропозиції. На цьому етапі замовник бачить, які компанії подають пропозиції та за якою ціною. Потім починається аукціон, де учасники у три раунди можуть зробити ставки і вийти на мінімальну ціну. Останній етап – це визначення переможця. Замовник перевіряє пропозиції, починаючи з найнижчої ціни. Компанія, яка запропонувала найвигіднішу ціну, і яка відповідає заздалегідь визначеним кваліфікаційним вимогам, має бути визначена переможцем тендеру. На цьому процес закупівлі завершений».
Вікторія Слюсаренко, аудитор, судовий експерт, кандидат економічних наук, зазначила, що система буде залучати широкі верстви населення до участі у використанні бюджетних коштів. Дозволить не тільки відслідковувати правильність витрачання коштів, дотримання процедури тендерних закупівель, вибирати найбільш ефективного продавця, а й відслідковувати кожному мешканцю ефективність використання власних коштів, а відтак ефективність роботи влади.
«Запровадження цієї програми дає змогу малим бізнесменам або виробникам брати участь у цьому. Це поверне довіру бізнесу до влади та державних закупівель. Таким чином збільшиться конкуренція і географія надавання послуг. У цій програмі зможуть брати участь не тільки представники з Ужгорода, а й з інших областей нашої країни», – насамкінець додає Микола Пастухов, керівник ГО «Краще життя».
Така система електронних закупівель отримала позитивні відгуки в користувачів. З цією нею працюють Міністерства інфраструктури, оборони, юстиції, економіки, НБУ тощо.
P. S.: Система ProZorro.org створена з ініціативи громадських організацій, комерційних майданчиків, державних органів та підприємців. Фінансується проект за рахунок пожертвувань приватного бізнесу, а саме IT майданчиків-учасників ProZorro. Пізніше до проекту приєдналася Transparency International Україна, що є гарантією прозорості проекту. Сьогодні їй формально належить вся система, але після успішного завершення проекту організація зобов'язується безкоштовно передати всі напрацювання і права державі.
Ярміла Гармасій для Uzhgorod.net.ua
До цієї новини немає коментарів