Закарпатцям: як повернути свої гроші за неякісний товар
Що слід знати краянам, аби безпроблемно повернути чи обміняти товар.
Кожен із нас хоча б раз побував у ситуації, коли в магазині купив взуття, костюм або плаття, а прийшовши додому й добре роздивившись куплене, зрозумів, що туфлі тиснуть, одяг не пасує. Що робити в такій ситуації?
Як повернути товар у магазин і отримати назад свої гроші, причому на цілком законних підставах і без зайвих хвилювань, з’ясовував кореспондент Uzhgorod.net.ua .
Виходів є кілька. Перш за все, ви маєте право обміняти товар на аналогічний, але потрібно бути готовим до того, що його в наявності може й не бути, тоді покупець має право здійснити обмін при першому ж надходженні відповідного товару в продаж, а продавець зобов’язаний у день надходження товару повідомити про це покупця.
Якщо аналогічного товару немає і чекати часу ви не маєте, можете придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості. Якщо ж і цей варіант вас не задовольняє, маєте право забрати свої гроші у розмірі вартості повернутого товару. Зазначимо, якщо на час повернення товар подорожчав чи навпаки подешевшав, вам зобов’язані повернути суму, яка була вами сплачена, незалежно від цінових коливань. Інколи продавець за погодженням з покупцем повертає гроші не в день звернення, але не пізніше семи днів.
У яких випадках можна повернути чи обміняти товар?
Закон України “Про захист прав споживачів” встановлює певні вимоги. Так, покупець має право обміняти товар належної якості або одержати назад гроші у разі, якщо товар не задовольнив за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний ним за призначенням. Таким чином, при поверненні або обміні товару підставою для таких дій має бути неможливість використання, наприклад, колір придбаних туфель не пасує до улюбленого плаття. Крім цього, Закон прямо вказує, що обмін або повернення можливі виключно у випадках, якщо товар не використовувався та зберіг товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики.
Наступною необхідною умовою для повернення є розрахунковий документ (товарний чек). Саме він буде доказом того, що ви придбали товар у конкретного продавця.
Протягом якого терміну можна повернути чи обміняти товар?
Закон України “Про захист прав споживачів” визначає, що покупець має право обміняти чи повернути товар належної якості протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший термін не оголошений продавцем. Звичайно, зустріти продавця, який оголошує термін для повернення чи обміну більший, ніж 14 днів, вкрай важко, тому потрібно орієнтуватися на гарантований Законом термін. Дата покупки завжди вказується у розрахунковому документі, тому ви можете його легко прорахувати та проконтролювати.
Які товари повернути чи обміняти не можна?
Поряд з наданим правом на повернення та обмін державою встановлений перелік товарів, які такому обміну (поверненню) не підлягають. До таких товарів, зокрема, належать усі продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети гігієни, фотоплівки, дитячі м’які та гумові іграшки, зубні щітки, апарати для гоління, гребінці, рукавички, білизна натільна і постільна, друковані видання, матеріали та скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем, аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування з записом, вироби з натурального та штучного волосся, товари для немовлят, інструменти для манікюру, педикюру, ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного і напівдорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення.
Чи можливо повернути чи обміняти товар, який придбаний зі знижкою?
У випадку встановлення знижки у зв’язку, наприклад, із закінченням сезону, такий товар вважається належної якості. Тому якщо він вас не задовольнив за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний за призначенням, то ви маєте право на обмін чи повернення.
Кореспондент Uzhgorod.net.ua підібрав також кілька типових ситуацій і порад, як себе правильно поводити і вміти відстояти свої права як споживача.
1. Охоронці біля входу в супермаркет змушують вас залишити рюкзак у комірці.
Не потрібно погоджуватись, адже ці комірки, що замикаються на ключ, нічим не відрізняються від інших меблів у торговельному центрі. Супермаркет не надає вам послуг зберігання (як у камері схову на вокзалі), ви не укладаєте договору найму (як із банківським сейфом), а тому відповідальності за залишені речі ніхто не несе. Окрім вас, звичайно. Тому заборонити вам увійти на територію закладу з рюкзаком за плечима охоронці не мають права. Принаймні через те, що вам не може бути запропоноване їхнє надійне зберігання: комірчини належно не обладнані.
2. Що робити, коли через власну необережність ви розбили скляну тару в супермаркеті або інакше пошкодили товар?
Тут провина повністю лежить на працівниках супермаркету, адже вони є відповідальними за належне зберігання товару та його викладку. Якщо ця чашка просто вислизнула у вас із рук – також не поспішайте за неї платити. Згідно зі статтею 323 Цивільного кодексу ризик випадкового знищення та випадкового псування майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом.
Ви – не власник, поки не заплатите за чашку. Отже, ризик несе супермаркет. Якщо працівники закладу наполягають на вашій вині, то її потрібно спершу довести. У суді. Якщо супермаркет не полінується туди звернутися. Самостійно стягувати такі виплати він не має права. Може тільки зафіксувати факт пошкодження його майна.
3. Чи можна фотографувати товар в супермаркеті?
Так, можна. Згідно зі статтею 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір. Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя. Інших підстав для обмеження права фотографувати товар Конституція не зазначає.
4. Чи можуть працівники магазину заборонити обмацувати та оглядати товар?
У магазинах одягу часто можна почути: «Не торкайтеся до сорочок, ми вам самі їх покажемо!». Такі зауваження є необґрунтованими, адже кожен покупець має право, згідно з частиною 2 статті 700 Цивільного кодексу України, оглянути товар, вимагати проведення в його присутності перевірки властивостей товару або демонстрації користування товаром, якщо це не виключено характером товару і не суперечить правилам роздрібної торгівлі. Продавець зобов’язаний створити споживачу зручні умови для ознайомлення, вибору та примірки швейних, трикотажних, хутряних, овчинно-шубних (кожухових) товарів і головних уборів.
5. Чи можна по дорозі до каси спожити товар?
Прямої заборони споживати продовольчі товари до моменту їхньої оплати в Законі «Про захист прав споживачів» немає. Проте, поки ви не заплатите за товар, він є власністю супермаркету. Працівники можуть вам зробити лише зауваження і попросити заплатити за нього на касі. Якщо відмовитеся його оплачувати, то можуть викликати міліцію.
6. Огляд речей охоронцями.
Якщо на виході з торговельного центру біля детектора «запікало» молоко або новенькі туфлі і до вас поспішає охоронець з вимогою обстежити речі на предмет краденого, ввічливо нагадайте про наявність камер спостереження.
Навіть якщо на відеозаписі охоронцям примарилось щось підозріле, то самостійно оглядати ваші речі вони не можуть. Потрібно викликати міліцію. Проводити огляд речей та особистий огляд громадян має право лише міліція та працівники Державної служби охорони у випадку, коли є підозра, що особа вчинила адміністративне правопорушення або злочин.
7. Чи можна повертати взуття з дефектами?
Можна. Якщо ці дефекти виявились під час гарантійного терміну (відклеїлася підошва). Такі недоліки виникають з вини виробника (в добросовісно зроблених черевиках підошва через 2 тижні не відклеїться), а тому у вас виникає право вимагати заміни черевиків на аналогічні або повернення коштів.
Це передбачає частина 1 статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів». Для цього потрібно показати продавцеві чек про оплату. Якщо бажаних черевиків немає в наявності, але вони можуть з’явитись, то вас попросять зачекати до їхньої появи (максимум два місяці). Після цього часу можете вимагати повернення коштів.
Таблички у взуттєвих магазинах на зразок «Товар обміну не підлягає» варто сфотографувати як доказ, якщо маєте бажання звертатись до суду. Вони є цілком незаконними. Обов’язок продавця ─ прийняти товар, замінити його або повернути гроші - передбачений частиною 5 статті 8 зазначеного Закону.
8. Кому повертати взуття з виявленими недоліками?
Від працівників магазинів часто можна почути, що обов’язок безоплатно відремонтувати взуття, недоліки якого виявились ще під час гарантійного терміну, покладається на виробника. Туди покупців зазвичай і відсилають.
Згідно з частиною 3 статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів» вимоги споживача (повернути сплачену суму, замінити товар на аналогічний, безоплатно усунути недоліки товару) пред’являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару або виробникові товару. Тобто, якщо продаєте неякісні черевики, – будь ласка, ремонтуйте. Куди звертатися, вибираєте ви. Відмовити не мають права.
Також якщо одну з ваших вимог не задовольнили (ви попросили, щоб надали аналогічну пару черевиків, а вам відмовили), можете вимагати, щоб відремонтували попередні або повернули гроші).
Якщо ж вам все-таки не вдалося самостійно відстояти свої права як споживача, повідомляємо: Інспекція з питань захисту прав споживачів у Закарпатській області знаходиться за адресою м.Ужгород, площа пл. Петефі, 14, номер телефону - (0312) 61-63-74. Звертайтеся, вам зобов’язані допомогти.
Вдалих вам покупок!
Лідія Вербицька для Uzhgorod.net.ua
До цієї новини немає коментарів