На Закарпатті дотепер зберігся загадковий звичай "субітка". Що він означає? (ФОТО)

Про нього у соцмережі Фейсбук пише місцевий краєзнавець Іван Анцен:
"Щорічно пізно ввечері на свято Петра і Павла, тобто 12 липня, на вершках довкола села запалюють великі вогнища. ЗМІ, часто з позиції першовідкривачів, описували це як унікальний і невідомий ритуал чи як свято, на яке приходять всі мешканці села. Насправді такий ритуал ніколи не охоплював всіх мешканців села поголовно хоча б тому, що він не християнський по своїй суті. І унікальність його тільки локальна. Бо якщо таких вогнищ не розпалюють в інших селах району чи області, це не означає, що нема чи не було їх в Карпатах взагалі.
.jpg)
Подібний звичай побутував у лемків до їх виселення, відомий він і в русинських селах довкола Бардієва і Свидника на Словаччині, у селі Боберка, що в Боринській громаді на Львівщині... Більше того, подібні між собою всі ці ритуали не тільки з огляду на запалення вогнищ, але й майже однаковими назвами - СОБУТКА, СОБОТКА, СОБІТКА, СОБИТКА, СОБАНЯ. Єдине, в чому полягає унікальність нашої верховинської субітки є її назва через букву -у- і те, що приурочена вона до свята Петра, а не до свята Івана (Купала), як вищезгадані. Про своєрідний вогняний ритуал верховинців в середині 19 ст. згадують відомий етнограф Герман Ігнац Бідерман та Амалія Кожмінова на початку 1920-их. Обоє вказують на зв'язок цих купальських (!) вогнів із скотарством.
.jpg)
Субітку, як, однозначно, свято пастухів, запам'ятали і мої ровесники. Ще в 1960-их субітку готували, субітку святкували винятково ті, хто доглядав на толоці худобу. Кожна частина села (обшарок, постріш) мало свою окрему толоку, тому субіток в селі було декілька. Дорослі мешканці тоді ходили на Петра до церкви, а не на субітку, в той час як малим субіткарям не вважалося гріхом навіть на свято Петра "ставити субітку". В останні десятиліття показові проведення цього ритуалу, у с. Вішка та в с. Боберка в тому числі, вихолостили з нього його суть - зв'язок з місцевим скотарюванням ... І в доохристиянські і в пізніші часи наші пращури вірили, що субітка очистить і захистить їхню худобу від хвороб, а пасовище від ворожінь і всяких нечестивих дій, так само як і "живий вогонь" на стійбищах скотарів. Тому до палаючої субітки приганяли колись і худобу...
.jpg)
Немає єдиного пояснення і етимологія самої назви цього звичаю. Хтось бачить початки цього слова в назві гори СОБУТКА в Польщі (поряд є і місто з такою ж назвою), де було капище поганських богів. Останніх називають то слов'янськими, то кельтськими. Має гора й іншу назву - Шлєнза ... Інші, в т. ч. й Бідерман, назву собітка - соботка пов'язують зі словом "субота". Ще інші бачать у назві таємничого вогнища "со-бьІтіє" - "со-буття", тобто "перебування разом"... Так чи інакше майже всі теперішні назви такого вогнища мають єдину основу – СОБ. Наше верховинське наймення цього звичаю з "у" виникло теж від такої ж основи, вірогідно, завдяки особливостям верховинського говору (як аналог – чоловік звучить як "чулувік", у Люті – "шьулувік"). І нема гарантії, що походження слова СОБІТКА не пов'язана з мовами тих народів, які проживали тут у давні часи - волохів чи їх попередників фракійців, тим більше, що перші залишили нам безліч, пов'язантх із скотарством назв (стая, салаш і т.д) та ойконімів Лумшори, Лікіцари, Люта ... То чому ж і назва священного вогню не від них? У мові їхніх потомків – румунів COБ = "піч", СОБІТЦЕ = мала піч, СОБАР = пічник".
.jpg)
.jpg)


До теми
- Інструктор «Устім» - про навчання майбутніх операторів ССО
- «Ой, хто, хто Миколая любить»… той обов’язково дочекається його - навіть якщо він трохи затримається дорогою з Закарпаття у прифронтове прикордоння
- Поліцейські Закарпаття організували для ветеранів екскурсію на кавову мануфактуру
- Унікальна страва Полянської Гути: як готують рисильовані голубці
- Усіх небайдужих закликають допомогти 7-річному закарпацю, який бореться із генетичною хворобою, що поступово руйнує всі його м'язи
- Закарпатець з позивним «Беркут» врятував шістьох поранених побратимів: історія воїна Нацгвардії
- «Іграшка для воїна»: майстер-клас в Ужгородському замку
- Довга дорога до школи. Як школярі в гірському закарпатському селі ходять щодня по 8 км на навчання
- Шлях до відновлення: на Закарпатті поліцейські організували для поранених колег арттерапію
- Закарпаття посіло 7-ме місце в Україні за обсягом прийнятого в експлуатацію житла
- На Закарпатті для ромських дітей проводять спеціальні заняття для підготовки до школи
- "Я не міг загинути, коли мене чекала така дівчина": історія чопського прикордонника Євгенія
- У шести лісництвах на Закарпатті можна придбати різдвяно-новорічні ялинки
- “Дитина кожного дня просить тата”: історії жінок, чиї рідні зникли безвісти
- Лісівники висадили дуби у центрі селища Дубове на Закарпатті (ФОТО)
- Закарпатський обласний кардіоцентр долучився до міжнародної акції “16 днів проти насильства”
- Ужгородець Назар Тафій волонтерить на потреби війська та пише наукову роботу про збірку Андрія Любки
- На Закарпатті створили дорожні карти допомоги постраждалим від гендерно зумовленого насильства
- Любить географію та історію: як на Закарпатті живе хлопчик з міодистрофією Дюшена Денис Халус
- 10 тисяч подарунків планують зібрати в благодійному фонді "Сім’я Христа"

До цієї новини немає коментарів