Руйнування легенд, якими обріс обряд хрещення

За таких ще недавніх часів охочі охрестити свою дитину змушені були робити це потай, аби про це не дізналися на роботі. Сьогодні вже все не так. Хрещення немовлят стало майже обов’язковим після народження. Однак молоді батьки часто не знають, що робити перед тим, як нести дитя до хреста.

 

Розповісти, що ж таке "хрещення", а також дати відповіді на ті запитання, які виникають перед цим обрядом, ми попросили отця Владислава Ігнатишина, професора Богословської академії ім. Теодора Ромжі.
— Що це за обряд "хрещення"? Чому потрібно хрестити немовлят та чи впливає вік на хрещення людини?
— Це духовне народження людини. Започаткував його сам Господь. Справляють цей обряд як очищення немовляти від прабатьківського гріха. Знаємо, що Ісус Христос при зустрічі з Никодимом, опис якої знаходимо в Євангелії від Івана (гл. ІІІ), сказав, що, хто не зродиться з води і духу, не може ввійти у Царство Небесне. Отож хрещення — це зродження з води і духу. Також останнім, що казав Ісус Христос після земного життя своїм учням, була настанова йти у світ, навчати народи, голосити Євангеліє та хрестити всіх іменем Отця, Сина і Святого Духа. Таким чином, ми маємо формулу хрещення в ім’я пресвятої Трійці.
На початку історії церкви до хрещення йшли підготовлені люди, адже хто вірує і хреститься — буде спасенний. Тому підходимо до питання, чому хрестять немовлят, якщо вони ще не розуміють цього обряду? З історії відомо, що здавна дитяча смертність була дуже високою, і тому, коли діти були під загрозою смерті, батьки несли їх до церкви, аби дитина ввійшла до царства небесного. І перед ними поставало питання, чи готові вони виховати дитину як християнина, передати їй свою віру. Тут і народилася нова функція батьків — хрещених. Вони беруть на себе зобов’язання виховати ту дитину в християнському дусі й повинні усвідомлювати те, що беруть на себе відповідальність за духовне виховання немовляти (адже воно поки що не може відповідати за себе).
— Кого можна брати хрещеними для своєї дитини? У чому полягають їхні обов’язки?
— Люди, які беруть обов’язки хрещених батьків, можуть бути і подружжям, але вінчаними, тобто жити у християнському подружжі. Вони мають бути практикуючими християнами, оскільки в іншому разі постає питання, як вони можуть навчити християнству дитину. Хрещені мають усвідомлювати те, що вони є духовними батьками і не прийшли просто потримати дитину через те, що є хорошими друзями батьків. Але, на жаль, сьогодні модель хрещених батьків часто не функціонує.
Гадаю, що вже з практичних мотивів, тобто щоб нікого не образити або ж отримати більше подарунків, хрестити немовля запрошують більше, ніж двох людей.
— Досить часто жінка, в котрої розпочалися критичні дні, відмовляється іти до церкви хрестити дитину, мовляв, люди кажуть, що не можна. Чому так повелося і чи це дійсно-таки є перешкодою для того, аби входити до храму?
— Жінки у будь-якому стані є бажаними у церкві! Критичні дні — це фізіологічна функція жінки. Тому тут вигадувати нічого. Це все пішло з давнини, коли ще не існувало належних засобів гігієни. І ступаючи до святих місць, жінка могла їх "осквернити". Адже будь-яке людське кровопролиття у храмі їх занечищувало. Але, на щастя, сьогодні ця проблема вирішена.
— Що є обов’язковими атрибутами хрещення?
— Готуючи дитину до обряду, хрещені батьки несуть хрестик із будь-якого матеріалу, адже це видимий знак християнина. Але, щоб дитинка зберегла цей символ надовго, дарують золоті або ж срібні хрестики. Шкода, що більшість звертають увагу лише на масу та форму хрестика, не усвідомлюючи того, що кожен несе свій хрест.
Також на обряд приносять свічки як символ присутності Бога в житті та крижмо — біле одіяння як символ чистоти, відродження. Священик, беручи його, каже "одягни цю ризу і збережи її такою ж чистою впродовж усього свого життя".
Але найбільший дар хрещених батьків — то є добрий приклад свого життя, а також молитви за ту дитину. Повірте, що молитви не є втраченим часом.
— Чому бажано називати дітей іменами святих?
— У церкві є спеціальні книги — "житія святих", з яких можна вибирати дитині ймення. І часто людину охрещували на честь святого, у день якого вона народилася. Зі створенням церковного календаря туди внесли імена святих мужів та жінок зі Старого Завіту і тих, які прославляли Ісуса Христа своїм життям (у християнську еру). І ми віримо, що ці святі є нашими покровителями і супроводжувачами, з яких ми мали би брати приклад.
Давати ім’я — це не просто приклеювати на людину якусь ети-
кетку. У Біблійній традиції воно доленосне — яке ім’я, така і особа.
Раніше ім’я пов’язували з якоюсь подією і та людина, котра приходила на світ, характеризувала її.

РІО

 

31 серпня 2008р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів