Запитуєте – відповідаємо
Ліквідація основних фондів і ПДВ
У зв"язку з неможливістю використання в подальшому за своїм первісним призначенням основних фондів підприємство здійснює їх ліквідацію. Чи підлягає оподаткуванню подат¬ком на додану вартість така ліквідація, враховуючи, що вимогами другого абзацу пункту 4.9 Закону "Про податок па додану вартість" передбачено, що операції з ліквідації основних фондів не вважаються поставкою у разі, коли "платник податку падає органу державної податкової служби відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основного фонду іншими способами, внаслідок чого основний фонд не може використовуватися у майбутньому за первісним призначенням". Що розуміється під таким "відповідним документом" та які вимоги до його оформлення?
Що стосується питання оподаткування податком на додану вартість операцій з ліквідації основних фондів, то слід зазначити наступне.
Відповідно до підпункту 3.1.1 пункту 3.1 статті 3 Закону України від 03.04.97 № 168/97-ВР "Про податок на додану вартість", із змінами і доповненнями (далі -Закон № 168) об"єктом оподаткування є операції платників податку з поставки товарів та послуг, місце надання яких знаходиться на митній території України.
При цьому, згідно з пунктом 4.9 статті 4 Закону № 168, якщо основні виробничі фонди або невиробничі фонди ліквідуються за самостійним рішенням платника податку чи безоплатно передаються особі, не зареєстрованій платником податку, а також у разі переведення основних фондів до складу невиробничих фондів така ліквідація, безоплатна передача чи переведення розглядаються для цілей оподаткування як поставка таких основних виробничих фондів або невиробничих фондів за звичайними цінами, що діють на момент такої поставки, а для основних фондів групи 1 — за звичайними цінами, але не менше їх балансової вартості.
Правила цього пункту не поширюються на випадки, коли основні виробничі фонди або невиробничі фонди ліквідуються у зв"язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, в тому числі в разі викрадення основних фондів, або коли платник податку надає органу державної податкової служби відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основного фонду іншими способами, внаслідок чого основний фонд не може використовуватися у майбутньому за первісним призначенням.
У разі коли внаслідок ліквідації основного фонду отримуються комплектуючі, складові частини, компоненти або інші відходи, які мають вартість, ліквідація таких комплектуючих, складових частин, компонентів або інших відходів проводиться за правилами, встановленими для ліквідації основного фонду.
Щодо переліку документів зі знищення, розібрання або перетворення незамортизованого основного фонду, які мають подаватися податковому органу під час документальної перевірки на вимогу останнього, то такий перелік залежить від того, до якої групи основних фондів належить об"єкт, що знищується, розбирається або перетворюється, і за якою встановленою типовою формою, оформляється акт на його списання (03-3 "Акт списання основних засобів" чи ОЗ-4 "Акт на списання автотранспортних засо¬бів"). Форми зазначених актів на списан¬ня затверджено наказом Міністерства статистики України від 29.12.95 № 352 (далі - Наказ № 352).
Так, форма ОЗ-З "Акт списання основних засобів" застосовується для оформлення вибуття основних засобів (крім автотранспортних засобів) при повному або частковому їх списанні. Акт складається у двох примірниках комісією, призначеною керівником підприємства, будови, органі¬зації, затверджується керівником підприємства (організації) або особою, на те уповноваженою. Перший примірник акта передають до бухгалтерії, другий залишається у особи, відповідальної за зберігання основних засобів, та є підставою для здачі на склад запчастин, що залишилися в результаті їх списання, а також матеріалів, металобрухту і т. п.
Витрати по списанню, а також вартість матеріальних цінностей, що надійшли від зносу та розібрання будинків, споруд, демонтажу обладнання і т. п., відображають в акті в розділі "Розрахунок результатів списання об"єктів".
Згідно з вимогами вищезазначеного На¬казу № 352 в пункті 5 форми ОЗ-З вказуються причини списання об"єкта основного фонду, а в пункті 6 цієї форми вказуються відповідні висновки комісії.
При цьому, відповідно до пункту 41 "Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів", затверджених наказом Міністерства фінансів України № 561 від 30.09.03 (далі - Методичні рекомендації) для визначення непридатності основних засобів до використання, можливості їх використання іншими підприємствами, організаціями та установами, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється постійно діюча комісія. Постійно діюча комісія:
- здійснює безпосередній огляд об"єкта, що підлягає списанню;
- встановлює причини невідповідності критеріям активу,
- визначає осіб, з вини яких відбулося передчасне вибуття основних засобів із експлуатації, вносить пропозиції щодо їх відповідальності;
- визначає можливість продажу (передачі) об"єкта іншим підприємствам, організаціям та установам або використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути одержані при демонтажі, роз¬биранні (ліквідації) основних засобів, встановлює їх кількість і вартість;
- складає І підписує акти па списання основних засобів.
Згідно з пунктом 42 Методичних рекомендацій в актах на списання наводяться дані, що характеризують об"єкти основних засобів: рік виготовлення або будівництва об"єкта, дата його надходження на підприємство і початок експлуатації, первісна (переоцінена) вартість об"єкта, сума нарахованого зносу, передбачений і фактичний строк корисного використання, проведені ремонти, причини вибуття тощо.
У разі списання основних засобів, які вибувають в результаті аварії або стихійного лиха, до акта додається копія акта аварії і зазначаються обставини стихійного лиха.
Регістри аналітичного обліку основних засобів, що вибули, додаються до документів, якими оформлені факти вибуття основних засобів.
Відповідно до пункту 43 Методичних рекомендацій складені комісією акти на списання основних засобів відображаються в бухгалтерському обліку після їх затвердження (погодження) посадовою особою (керівним органом), уповноваженою згідно з законодавством (статутом підприємства) приймати рішення щодо розпорядження (відчуження, ліквідації) об"єктів основних засобів.
Таким чином, складені та підписані постійно діючою комісією "Акти на списання основних засобів" чи "Акти на списання автотранспортних засобів", що містять дані, які характеризують об"єкти основних засобів та причини їх вибуття, при умові їх затвердження посадовою особою (керівним органом), уповноваженою згідно з законодавством (статутом підприємства) приймати рішення щодо розпорядження (відчуження, ліквідації) об"єктів основних фондів, визнаються відповідними документами, які є необхідними для правильного застосування вимог другого абзацу пункту 4.9 статті 4 Закону № 168.
Таким чином, для застосування другого абзацу пункту 4.9 статті 4 Закону України від 03.04.97 № 168/97-ВР "Про податок на додану вартість" у частині не нарахування податкових зобов"язань з податку на додану вартість при ліквідації основних фондів, у зв"язку з неможливістю використання таких основних фондів за первісним призначенням, обов"язковою умовою є оформлення документів, передбачених вищезазначеними нормативними документами, та надання таких документів органу державної податкової служби.
До цієї новини немає коментарів