На Закарпатті лише у трьох селах Ужанської Верховини зберегли давній звичай палити субітки

На Закарпатті лише у трьох селах Ужанської Верховини — Вишці, Лютій та Тихому зберегли давній звичай палити субітки на Петра-Павла. До субіток парубоцькі громади готуються кілька тижнів та змагаються, чия буде найбільша та найдовше горітиме. Про це в коментарі кореспонденту Укрінформу розповів краєзнавець Іван Циганин.
“Дотепер у верховинських селах Вишка, Люта і Тихий зберігся давній звичай, який тут називають "субітка". Дійство відбувається щорічно 12 липня на Петра-Павла, вночі. Субітки (великі конструкції до десятка метрів у висоту) готують парубоцькі громади, облаштовують їх на пагорбах у селі і змагаються між собою, чия субітка найбільша та найдовше горітиме. Дивитися на нічне дійство підіймаються і люди із села та останнім часом туристи”, - повідомив Циганин.
Він пояснив, чому звичай, пов'язаний із купальськими вогнями, побутував саме на Петра-Павла.
“Подібний ритуал відомий у русинських (українських) селах довкола Бардієва й Свидника (Прящівщина, Словаччина) і назви його там ті ж самі - собітка, собитка, слебутка. Правда, там його здійснюють у Купальську ніч - чи не єдине, що тепер відрізняє ті субітки від наших. Згадували верховинські субітки й давніше. Відомий етнограф Герман Бідерман ще в середині 19 ст. писав, що верховинці відзначають свято Івана Хрестителя так, що навколо села на найвищих вершинах розпалюють великі вогнища і "називають цей звичай Купайло (за іменем язичницького божества) або субітки (від слова субота)". До вогню приганяють худобу, вважаючи, що відблиск вогню захищає тварин від захворювань та напастей. Бідерман відзначав, що подібний звичай відомий й за межами тодішньої Угорщини. Отже, наші субітки не що інше, як відомі з давен купальські вогні. Чому ж тоді запалюють їх "на Петра"? Думаю, тут зіграла свою роль східна церква, яка дотримує "петрівський піст". Піст не суворий, але нелегкий, бо саме тоді у верховинців і копання, і сінокіс. Триває петрівський піст 2 тижні й завжди закінчується 12 липня, звідси і петрівська гостина по всій Україні, і наші гостини біля купальської колись субітки,” - розповів Циганин.
Інше цікаве питання, зазначає краєзнавець, чому давні обряди чи звичаї, пов'язані з "субіткою", збереглися дотепер тільки у Люті, Тихому і Вишці.
Він пояснив це тим, що саме ці поселення у 18 ст. були у Верховинському дистрикті найбільші і за числом жителів, і за розмірами земельних площ, насамперед, сінокосів і пасовищ. Найбільшим злом для останніх були ялівці (у Тихому і в Люті) та берези (у Вишці). Для утримання пасовищ у належному порядку неабияку роль відігравав, свідомо чи не свідомо, прадавній звичай "палити субітку".
"Подібний обряд у 19 ст. описаний й у гуцулів. На той час там вже не палили купальських вогнів, але залишився їх рудимент "бити папороть", яку скошували і спалювали на купах на свято Івана Хрестителя. Робили це ніби для того, щоб відьми не заволоділи цвітом папороті, а насправді - очищали пасла і сінокоси. Те ж саме можемо казати і про субітки, які слугували начебто для захисту худоби від хвороб, відьм і ворожіль. Із 1970-х років дизпаливо, дрова, автомобільні шини та інші горючі матеріали поступово витісняють сухі кущі, із яких будували субітку, а запалюють її вже з допомогою бензину, а не сухих ялинців і сухої березової кори. Нині звичай "палити субітку" вже не пастуший, як колись, а своєрідне фаєр-шоу із гостиною", - зазначив Циганин.
Вже довгий час у селі Вишка для туристів і гостей щорічно проводять фестиваль "Петрівська субітка", цьогоріч його масштабували і чекають гостей та фольклорні колективи із інших міст Закарпаття та України. За словами Тетяни Заєць, секретарки Костринської тергромади, куди входять села Вишка та Люта, такий великий фестиваль вирішили провести вперше — прагнуть розвивати туристичний потенціал громади. Очікують на фесті до 120 людей. Також біля субіток чергуватимуть пожежники та рятувальники.
Заєць додала, що цей фестиваль планують проводити надалі в Костринській тергромаді щороку, також парубоцьку громаду, чия субітка у підсумку виявиться найкращою, нагороджуватимуть дипломами та цінними призами.
Читайте наші найцікавіші новини також у Інстаграмі та Телеграмі
До теми
- У Ставного є план. І не один. Як жити під час війни у селі і бачити перспективи
- "Дивлюсь на них і розумію, що все зробив правильно". Історія закарпатця, який став опікуном для трьох дітей
- Закарпатська міфологія на картах таро: як художниця з Ужгорода популяризує український фольклор за кордоном
- Гідні умови праці й зарплата, як у сусідів із ЄС: підготувати й утримати фахівців
- "Синевирське диво" під час війни. Як правильно зробити бізнес на вівцях, а репутацію - на ефективному керівництві
- Як ветеранам повернутися до цивільного життя й роботи: досвід Семена Махліна
- Меблі лікаря Новака, старовинні медичні інструменти та шеврони: експонати Музею історії Закарпатської обллікарні
- Історія однієї картини: «Верховинське село» Антона Кашшая
- «Собака для ветерана»: історія Дмитра та його улюбленця Блека
- Удочерили трьох сестричок і завели козу. Родина з Київщини кардинально змінила життя на Закарпатті, і не тільки своє
- «Полон — це дрібниці, найстрашніше — бачити, як гине Маріуполь»: історія захисника Азовсталі Геннадія Збандута
- Сьогодні на Закарпатті стартує Український тиждень імунізації
- Михайло Маркович: «За старими фотографіями — велика історія і зниклий світ, який треба відкривати»
- «Велика Паладь-Нодьгодош»: перше відкриття прикордонного КПП за 20 років. Як працюватиме і розвиватиметься новий пункт пропуску на Закарпатті?
- Плямисті олені, 57 гектарів і пантокрин: ферма, якої нема більше ніде в Україні
- Кавування по-закарпатськи у ветеранській кав’ярні Gato: історія Михайла Кузьми “D2”
- Закарпаття спільно з Румунією та Угорщиною організує освітні заходи для школярів та вчителів
- “Вуйко Еко”: як ветерани Вуйко, Грузин і Директор на Закарпатті крафтовий бізнес започаткували
- Нести вантаж війни легше удвох: історії любові й боротьби
- Книги, які найчастіше купували в Ужгороді від початку 2025 року
До цієї новини немає коментарів