Прокрастинація на карантині: як нарешті почати працювати вдома

Чому прокрастинація під час карантину – це нормально і як не втратити продуктивність під час роботи вдома? Розповідаємо про дієві лайфхаки та техніки, які допоможуть встигати більше, інформує Віра Стадник, видання The Village.
БОГДАНА ВАЛІГУРА
психологиня,
У тих умовах, які сьогодні склалися, прокрастинація може виникати, й це можна вважати нормою. Ми всі перебуваємо в стресі: у такому стані наша префронтальна кора працює менш ефективно. А саме вона відповідає за самоконтроль.
Сьогодні нам важче брати себе в руки, ніж у спокійні часи. На нас впливає інформаційний шторм, який забирає всю увагу. І це нормально, бо раптово з’явилася загроза нашому здоров’ю, життю чи добробуту. Головне завдання – навчитись із цим жити.
Важливо оцінювати контекст, у якому ми перебуваємо. Перше – ми почали працювати вдома, де не звикли. Для нашого мозку дім – це місце, де я розслабляюся та лежу біля телевізора. Тепер ми маємо перевчити себе, що вдома потрібно працювати та виконувати завдання, а це важко.
Друге – вдома дуже багато факторів, які відволікають. Якщо на роботі дивитись відео на YouTube, то за це можуть зробити зауваження. Удома ж ніхто не контролює. А якщо людина живе не сама, то інші члени сім’ї теж потребують уваги: поговорити з чоловіком чи дружиною, погладити кота тощо. Тобто навколо чимало факторів, які можуть відволікати, і немає зовнішнього контролю.
У період карантину та пандемії у багатьох людей зросла тривожність. Часто вони не можуть думати ні про що інакше, окрім ситуації, яка нас оточує. У результаті не можуть заспокоїтись і зосередитись на роботі.
Як боротись з прокрастинацією у період карантину?
ПЛАНУВАТИ. Варто присвятити цьому час і чітко визначити, що потрібно зробити. Щонайменше на тиждень і на кожен день має бути список завдань. Дуже важливо вказувати не лише процес, а й результат: наприклад, не просто «писати текст», а «написати один чи три тексти».
ВПРАВИ НА КОНЦЕНТРАЦІЮ. Наприклад, медитації. Можна робити їх зранку, починати з трьох хвилин і поступово збільшувати час. Сідаємо в зручну позу і концентруємось лише на глибокому диханні. Думки буде відносити, але наше завдання – повертати увагу до нашого дихання. Так ми розвиваємо навичку контролю за мисленнєвим потоком.
«МЕТОД ТОМАТА». Ставити таймери на смартфонах чи у спеціальних додатках і змушувати себе протягом години займатись лише роботою: поки не продзвенить таймер. Під час цього періоду не можна брати у руки телефон, перевіряти соцмережі, треба займатись лише роботою.
ПРИБРАТИ ФАКТОРИ, ЯКІ ВІДВОЛІКАЮТЬ. Якщо відволікаєтесь на кожне сповіщення смартфона – відкласти його якнайдалі. Приберіть усе, що може красти вашу увагу.
ВИНАГОРОДЖУВАТИ СЕБЕ, ДАВАТИ ПОЗИТИВНЕ ПІДКРІПЛЕННЯ. Так нам легше розуміти, що все це ми робимо передусім для себе. Наприклад, я закінчую о 15:00 писати цей текст і тоді подивлюсь 30 хвилин цікавого відео.
ВІДПОЧИВАТИ. Нам зараз не можна себе заганяти, не можна входити у стан вигорання. Як правило, коли ми вигораємо, допомагає зміна оточення, прогулянки та подарунки. Наразі все це частково недоступне.
ЛІЛІЯ ГОРЄЛАЯ
бізнес-консалтер, консультантка у сфері психічного та фізичного здоров’я
Сталося те, про що мріяли: вільний графік, робота в зручному просторі, самостійне планування завдань. Але щось пішло не так. Виявилося, що не готові не тільки технічні служби роботодавця, а й ми самі.
Перші дні віддалена робота була веселощами. Потім ми почали помічати її не завжди приємні особливості. А тепер розуміємо, що робота з дому – не просто поєднання двох станів «робота» і «будинок», а зовсім новий формат ділової активності. Цю реальність потрібно визнати як умовно-постійну і формувати власні правила перебування в ній.
Заразним є не тільки вірус, а й негативні емоції, викликані ним. Нам потрібно багато внутрішнього ресурсу, щоб впоратися зі стресом. Як це зробити? Бути в контакті з реальністю. Ми не можемо впливати на те, чого не помічаємо і не усвідомлюємо. Наше завдання – це бачити чітко та мислити ясно.
Придумайте план і розклад занять на найближчі два тижні. Це може здатись дивним, але, схоже, у більшості з нас не з’явилося більше часу. А встигнути хочеться багато. Не відкладайте особистий план розвитку на той самий період «після вірусу».
Зміна формату життя – великий стрес для сім’ї. Розмовляйте одне з одним, відкрито обговорюйте страхи, передомовляйтеся. Зараз ми постійно поруч, подій майже немає, але є інформація – у кожного своя. Діліться тим, що прочитали, дізналися, зрозуміли. Це зблизить членів сім’ї й не дасть зруйнувати зв’язок між ними.
Домовтеся з близькими про формат взаємодії протягом дня: як ви поділяєте простір, як забезпечуєте собі спокій у момент роботи, як відпочиваєте.
Парадокс стосовно наших близьких полягає у тому, що перебувати постійно разом і залишатись у близькому контакті – майже неможливо. Подумайте про місце, у якому ви зможете бути наодинці із собою. Якщо до цього такого місця в квартирі не було – саме час про це подбати.
Можливість пірнути в комп’ютер або телефон – один зі способів створити і захистити власний простір. Але така втеча може зруйнувати емоційний зв’язок з самим собою і близькими. Тримайте серця відкритими, залишайтеся чутливими, добрими та поблажливими. До себе насамперед.
ДАР’Я САМОКІШ
PR-strategist в IT-компанії Uploadcare, працює віддалено 4 місяці
Чотири місяці тому я отримала job offer від компанії, що з першого дня працює віддалено, оскільки працівники живуть у різних таймзонах – від Канади до Європи. Тоді я поставила собі запитання: «Чи хочу я і далі працювати in-house в офісах, чи настав час спробувати омріяний remote?»
Свідомо обираючи друге, я й гадки не мала, що за кілька місяців весь світ буде змушений швидко зробити те саме. Перемістити дві сфери життя, робочу та особисту, в один простір – це виклик для багатьох моїх друзів і знайомих сьогодні. Ось мої практики, які допомагають мені кайфувати від віддаленої роботи та не ускладнити своє життя зайвими переживаннями.
Як працювати ефективно з дому?
ЗМІНЮЄМО ОФІСНЕ МИСЛЕННЯ ТА ОБЛАШТОВУЄМОСЬ Офіс – всього лише місце, де стоїть ваш комп’ютер. Він не має магічних здібностей налаштувати вас на плідну роботу. Найлегший старт віддаленої роботи – усвідомити, що ви продуктивні там, де ви вирішили бути продуктивними. Друге – озирнутися, знайти найприємніше місце у квартирі та облаштувати там стіл і зручне крісло для роботи. Настрій та положення спини – це вже 50% вашої ефективності. Мене надихає краєвид на місто з вікна, хоч під час дзвінків колеги й бачать мікрохвильовку за моєю спиною, що часто стає причиною жартів.
ЗБІЛЬШУЄМО ГОРИЗОНТ ПЛАНУВАННЯ Понеділок – час тижневого планування. Спробуйте оцінити, що ви хочете встигнути зробити до п’ятниці, та зафіксуйте це. Для планування я використовую Google Calendar і ставлю зустрічі щодо проєктів з колегами на весь тиждень. Так ми синхронізуємось і чітко відмежовуємо час на завдання, які кожен закриває окремо. Для ефективності мітингів важливо прописати очікуваний результат зустрічі та розподіл ролей, щоб не тримати в заручниках колег, які могли б витратити цей час на інше завдання чи відпочинок. Повага до свого часу та інших допомагає бути в тонусі й не втрачати фокус з результату.
Офіс – всього лише місце, де стоїть ваш комп’ютер. Він не має магічних здібностей налаштувати вас на плідну роботу.
БЕЗЖАЛЬНО ВБИВАЄМО ПРОКРАСТИНАЦІЮ Перегляд новин, відео на YouTube чи фільми на Netflix – три вершники апокаліпсису ефективності як з офісу, так і віддалено. Вдома ніхто не заглядає вам у монітор і не перевіряє, що ви робите і за скільки часу. Вберегтися від прокрастинації допомагає фіксація в календарі всіх неробочих активностей – час підйому, читання та навіть час на обід і спортивні вправи. Так я не провалююся в особисті справи на шкоду роботі. Додатки на зразок Tomato Timer допомагають відраховувати час: 25 хвилин займаємось роботою, 5 хвилин – відпочиваємо.
БАЛАНСУЄМО МІЖ РОБОТОЮ І ЖИТТЯМ Під час роботи віддалено межа між робочим і особистим часом стає менш помітною. Особливо якщо інші члени сім’ї поряд. Проте карантин – це не привід працювати 24/7. Важливо домовитися про «робочі години» та синхронізувати графіки, щоб мати якісний час побути разом. Ключове тут – якість часу. Влаштуйте побачення, пересунувши стіл в іншу кімнату, вигадайте власний кінофестиваль з улюблених фільмів або проведіть заняття з малювання для своїх дітей. Фантазуйте, творіть, робіть, що подобається вам, головне – щоб ви відчували символічний перехід від роботи додому.
ВПРОВАДЖУЄМО ОНЛАЙН-ЕТИКЕТ Залишатися на зв'язку та бути онлайн важливо для присутності в інформаційному полі компанії. Часом сповіщення з кількох гаджетів атакують вашу увагу, виникає потреба вимкнути всі повідомлення на кілька годин. Це абсолютно нормальна практика, головне зберігати правило відповідей впродовж двох годин. Я користуюся практикою Amazon, де на будь-яке запитання є чотири універсальні відповіді: так, ні, число, я не знаю (і повернуся з відповіддю, коли буду знати).
ДІДЖИТАЛІЗУЄМО ЗВ’ЯЗОК З КОЛЕГАМИ У діджитал-комунікації важливо фіксувати свої ідеї та вчасно запрошувати колег до роздуму у віддаленому режимі. Хто дізнається про вашу геніальну ідею, якщо ви не напишете про це у спільному чаті чи не поставите дзвінок у Zoom? Варто коротко описати свої думки та сформувати питання до колег, щоб разом подумати, як це можна втілити. Усі вмикаються у роботу, обговорюють, приносять корисні ідеї, так народжується щось нове.
КОМУНІКУЄМО З ВІДЕОЗВ’ЯЗКОМ Коли ми працюємо в офісі – нас постійно оточують люди й ми відчуваємо себе частиною цілого. Працюючи віддалено, є ризик втратити емоційний зв’язок з командою. Ми проводимо усі дзвінки та робочі зустрічі з відеозв’язком та розбавляємо робочу комунікацію невеликими small talk і завжди залишаємо час на жарти та дурощі. Важливо пам’ятати, що ми всі люди, а не роботи, і цінуємо людське спілкування, якого зараз з об’єктивних причин стає менше.
ДБАЄМО ПРО БЕЗПЕКУ ГАДЖЕТІВ Усі ми працюємо на ринку ідей та інтелектуальної власності, тому варто дбати про безпеку гаджетів (особливо, якщо працюєте з кафе чи коворкінгів). Встановіть на телефон додаток Google Authenticator і встановіть двофакторну аутентифікацію. Так ви будете впевнені, що у разі злому чи навіть крадіжки комп’ютера, ваша робота не стане надбанням шахраїв.
ЗАЙМАЄМОСЬ СПОРТОМ І ЗДОРОВ’ЯМ У період карантину не тільки офіс, а й спортзал переноситься у вашу оселю. Спробуйте не зламати графік занять, якого ви дотримувались раніше, і продовжуйте тренуватися вдома у чітко відведений час. Наш мозок пам’ятає звички і неохоче переходить на нові. Якщо раніше ви не займалися спортом, то зараз гарний час почати з простого. Я встановила собі додаток Just 6 Weeks, і на одну вправу витрачаю до 10 хвилин. Фізична активність тримає в тонусі, дарує гарний настрій і не дозволяє вигорати.
Поставте собі просте питання: віддалена робота ускладнить моє життя чи дасть нову можливість? Прислухайтеся до себе і не перевантажуйте себе чужими «вивчу японську мову, бо звільнилося дві години, які я витрачав на дорогу до офісу». Дбайте про себе і використовуйте час для того, що приносить вам гроші чи задоволення. Час, вільний від сну, повністю належить вам, і ви самі вирішуєте, де закінчується робота і починається особисте життя.
До теми
- Між Закарпатським обласним музеєм та УжНУ підписано договір про співпрацю
- На Закарпатті урочисто відкрилася перша цьогорічна табірна зміна міжнародного дитячого центру «Артек»
- Поважська Бистриця стала 24-им містом-побратимом Ужгорода
- Гаджети, меблі та сантехніку придбали для дітей центру "Ковчег миру" на Закарпатті
- Закарпаття розвиває соціальну співпрацю з чеським Просіч-у-Пошне
- У які дні найкраще ходити в казино
- Закарпатцям - про окремі показники діяльності обласної служби зайнятості
- На Закарпаття прибув перший з трьох потягів з дітьми з Херсонщини
- Закарпаття вибудовує план співробітництва із Самоврядуванням Каунаського району Литви
- Театри Закарпаття та Люблінського воєводства можуть стати партнерами
- Як Ужгород готується до початку нового навчального року
- 326 осіб з інвалідністю скористались послугами Закарпатської служби зайнятості з початку року
- Актуальне інтерв'ю: Євгенія Напуда про рік роботи ТАТОhub.Ужгород (відео)
- Закарпаття збирає гуманітарну допомогу для Херсонщини
- Військовослужбовці Нацгвардії України привітали дітей Закарпаття
- На Закарпатті – 2091 дітей-сиріт та дітей, що позбавлені батьківського піклування
- Завтра ужгородців запрошують на «Мироліто»
- Закарпатська обласна рада уклала пряму угоду про співпрацю з Пряшівським самоврядним краєм
- На Закарпатті стартує навчання щодо ведення підприємницької діяльності
- ЄС з початку війни доставив в Україну 90 тисяч тонн допомоги
До цієї новини немає коментарів