Моряк Ренат Бесолов – про вилов крабів в Баренцовому морі, скільки можна на цьому заробити і чому Норвегія закуповує рибу в Україні ІНТЕРВ'Ю
Кореспондентка Uzhgorod.net.ua поспілкувалася Ренатом Бесоловим. Хлопець родом із Молдови, морській справі навчався в Одесі, а нині працює в Баренцовому морі. Він сам вийшов на зв'язок із нашою редкцією й запропонував розповісти про свою спеціальність. Нам стало цікаво, тож про специфіку професії, переваги та труднощі читайте в інтерв’ю.
- Ренате, як давно працюєте в морі, за що саме відповідаєте?
- У морі я вже з 2015 року. За цей час працював на різних краболовних суднах у Норвегії, зараз працюю боцманом, відповідаю за всі роботи на палубі, за промислове озброєння, за матросів-рибалок.
- Цікаво дізнатися, чому обрали навчання саме в Одесі.
- Спершу навчався в Росії. Сертифікати діють 5 років, а потім потрібно зробити перенавчання, продовжити морські документи. Через пандемію авіасполучення було закрито, тож я перенавчався в Одесі. Тут навчання не дороге, для порівняння, в Норвегії воно коштувало б щонайменше в 10 разів більше. Ще одна перевага: Україна видає міжнародні сертифікати, які визнаються в Норвегії, користуючись ними можна працювати.
- Чи багато українців із вами зараз працює?
- Раніше працювали, тепер здебільшого перейшли на інші судна, отримли нові контракти. Працюють на різних посадах, серед них: матроси-рибалки, механіки, а один з наших капітанів також навчався судноводінню в Одесі.
- Ренате, розкажіть про специфіку роботи в Баренцовому морі, вочевидь, умови складні, робота виснажує?
- Ми ловимо крабів у Баренцовому морі. Приблизно дві доби ходу від північних берегів Норвегії в бік Північного Льодовитого океану. Працюємо по черзі: 8 годин роботи на палубі, потім 8 годин відпочинок (тут маємо час на їжу, душ, спілкування з рідними і сон). Потім знову 8 годин працюємо, і так далі. Один вихід в море триває 4-5 тижнів, потім день-два ми проводимо на березі: розвантажуємо продукцію, завантажуємо провіант для наступного виходу в море, міняємо екіпаж (якщо потрібно), заправляємо паливо. Сезон вилову краба триває 9 місяців на рік. Липень, серпень і вересень – це місяці відпочинку. Норвегія щороку виділяє квоту на краба, тоді всі судна починають змагатися за ці ліміти. Якщо вся квота буде виловлена раніше, ніж за 9 місяців, тоді сезон закривається достроково.
- Розкажіть про експорт норвезької риби в Україну.
- Близько 30 норвезьких компаній займаються експортом морепродуктів в Україну. Серед них Westcoast AS, Seaborn AS, Fram Seafood AS та інші. Україна закуповує у Норвегії тріску, червону рибу, палтуса, норвезький оселедець, білу рибу, в невеликій кількості снігового і королівського краба, так само і інші морепродукти.
- Ренате, а розкажіть, як тоді та виходить, що в Норвегії цінують виловлену в Україні рибу? Про що мова?
- Норвегія активно закуповує від України чорноморський оселедець. Саме його норвезькі рибалки використовують як приманку для крабів та інших видів риб. Цікаво, що в Норвегії є свій оселедець, який водиться вздовж берегів, але дешевше закуповувати її в Україні, транспортувати, розмитнювати і використовувати як приманку. Потім виловлені норвезькі морепродукти експортують по всьому світу.
- Як українським морякам можна працевлаштуватися в Норвегії?
- Взагалі немає труднощів працювати з українським паспортом, тільки потрібно оформити робочу візу до Норвегії. Навчені моряки з України працюють на різних суднах, а не моряки працюють на прибережних рибо-переробних фабриках, а також на складах. Зарплата на березі 150-250 норвезьких крон на годину, залежить від знань і вмінь. Якщо є сертифікат водія вилочного навантажувача і сертифікат кранівника 1-2 т, тоді громадянин України може заробляти до 250 норвезьких крон на годину. Але від цієї суми буде відніматися 20-30% податку.
- Професія моряка дуже небезпечна. Чи багато ризиків у вашій роботі?
- Трапляються різні історії, це правда. Наприклад, у 2020 році, навесні, ми отримали пробоїну в корпусі судна, нас врятувало те, що вона виникла на 20 сантиметрів вище рівня моря і при цьому був повний штиль. В іншому разі пішли б на дно... Глибина в тому районі сягала 300 метрів. Пригадується ще один випадок, коли я зачепився застібкою рятувального жилета і ризикував опнитися за бортом: в одну секунду підбіг колега і обрізав застібку. В той момент я зовсім забув, що у мене на поясі висить ніж. Періодично трапляються подібні випадки, але вони входять в буденність, і їм вже не надається таке значення.
- Що загалом найцікавіше у професії моряка, а що найважче?
- У професії моряка, кажуть, найцікавіше - це романтика. Насправді так виглядає тільки на фотографіях. Коли реально людина потрапляє в море, то стає не до романтики. Мені найбільше в цій роботі подобається те, що я вільний. Коли відробляєш рейс, ти можеш взяти зворотний квиток в будь-яку точку світу, а потім компанія бере тобі квиток назад на судно з будь-якої точки світу. Ще приємно те, що, перебуваючи на судні, тобі не потрібно щодня їздити на роботу і назад. Моряк живе на судні, працює там, відпочиває, спілкується з друзями тощо.
Дякуємо, Ренате, за цікаву розмову. Успіху, кар’єрного зростання вам!
Ольга Богославська
Читайте наші найцікавіші новини також у Інстаграмі та Телеграмі
До теми
- Військовий 128 бригади Павло Гомонай: "Війна закінчиться, коли порвуться мої топанки"
- "Це була моя мрія – бути на вершині гір" - Андрій Солдатенко про поїздки для військових у Карпати
- "До Старлінка 600 метрів, ось і думай, що краще – випробувати долю й поговорити з рідними, чи сидіти в укритті й залишити їх у невідомості". Історії штурмовиків з гарячих точок
- «Може бути все, що завгодно, тому готуємось до всього». Як гвардійці проходять бойове злагодження
- Гранатометник "Вуйко". Випускник істфаку УжНУ, головний сержант Василь Лашкай захищає Україну з 2014 року
- «Я чудово розумію, що таке воювати в штурмовій роті, але не заморочуюся цим, а просто виконую свою роботу…» Історії з фронту від 128-ї бригади
- Likvidator, або Звідки іменний пістолет від Буданова у військовослужбовця ТЦК
- 630 днів жаху у полоні: історія закарпатського прикордонника, який захищав Маріуполь
- Галина Кенез: «Всі ми хочемо жити у вільній незалежній Україні. А для того, щоби в ній жити, за неї треба боротися»
- «Страх є страх. Й зрозуміло – йде війна. Але ж якщо всі боятися будуть, то що?»
- Олександр «Юрист»: «У мене хороших друзів більше нема… Фото є, а друзів нема». Історія військового з ТЦК
- Закарпаття розвиває соціальну співпрацю з чеським Просіч-у-Пошне
- Закарпаття вибудовує план співробітництва із Самоврядуванням Каунаського району Литви
- На Мукачівщині виявили масову загибель риби
- Закарпатська обласна рада уклала пряму угоду про співпрацю з Пряшівським самоврядним краєм
- На Закарпатті створили ландшафтний заказник "Берег Закарпатського моря"
- Атаки на енергетику України не допоможуть РФ укріпити позиції у війні — Маляр
- Обласна рада працює над розширенням партнерських зв’язків між регіонами Польщі та Закарпаття
- Україна може стати економічним двигуном розвитку для європейського континенту - експерт
- Пункти пропуску "Тиса" та "Лужанка" на Закарпатті розширять для можливості експорту українського зерна
До цієї новини немає коментарів